Colorama spilanmeldelse
Spillet er desværre udgået af Legebyen.dk's sortiment.
Vi har dog mange andre spændende børnespil ;-) Klik her!

Alder: Anbefales Fra 3 år | Spilletid: Ca. 20 min. | Spillere: For 1 - 6 deltagere

"Et rigtig godt børnespil, hvor der er gode muligheder for at blive klogere på både form og farver..."

En spilanmeldelse af Colorama

Masser af farver kombineret med former som cirkler, trekanter, firkanter og sekskanter – så beder vores datter ikke om ret meget mere af et spil. Synet af kassen, som netop indikerer ovenstående fik øjeblikkeligt Inger til at åbne spillet. ”Se der er mælkelåg” var hendes første kommentar til brikkerne. Det kunne de runde måske godt ligne, men det er brikker, og så har vi ligesom allerede godt gang i at snakke om spillet.

Udpakning og indhold:

Som allerede nævnt indeholder spillet forskellige farvede brikker med forskellige former. De passer til den tilhørende spilleplade, og derudover to terninger. Den ene terning ses med farvede sider tilsvarende de farver brikkerne har, mens den anden terning viser de forskellige brikformer, og derudover en joker.

Brikkerne og terningerne skulle blot tages ud af en lille plastikpose, og så er man ellers klar til at spille – det er super fint, at denne del er let overskuelig, når man er to år og forældrene også gerne vil nå til at præsentere selve spilledelen ?

Regler og vores oplevelse:

Spillet regler er vedlagt i en manual og også skrevet på dansk. Colorama henvender sig primært til børn fra 3-8 års alderen, men vores oplevelse var bestemt, at vores datter som ret præcist er 2,5 år sagtens kunne være med, og fandt sjov og god læring i det at benævne form og farver.

De første gange vi fandt Colorama frem, spillede vi det bare os tre herhjemme. Det er dog muligt at være op til 6 spillere.

Som det også fremgår af spillereglerne, har man med dette spil lavet fire måder det kan spilles på – dette ud fra alder og udvikling. Noget jeg tænker er værd at rose, da det øger ”levetiden” for spillet, som formentlig vil blive ved at være sjov, fordi man med alderen kan spille det nye måder.

Spil 1:

Ingers alder taget i betragtning har vi derfor kun spillet med regler for ”spil 1”, altså den nemmeste udgave. Her handler det om at starte med at lære brikkerne at kende. Med det menes at man kan benævne form og farve. Noget Inger er meget interesseret i, og derfor efterhånden også er god til.

Vi fordelte herefter brikkerne, så vi havde det samme antal, og efter tur skulle vi så lægge en brik som passede på pladen.

Udover at formen og farven hver gang blev benævnt, er det at gøre ting på tur også noget der optager Inger meget. Vi oplevede en pige, som var yderst fokuseret omkring spillet og tilmed følte sig underholdt. Af samme årsag måtte vi også stoppe lidt før alle brikker var lagt på – i den alder er det vist okay, at koncentration findes i mindre mængder ?

Spillet er dog fundet frem af Inger flere gange siden, hvor terningerne også optager hende meget. Vi er dog ikke kommet dertil, hvor terningerne bruges efter reglementet, men Inger har dog opsnuset at hun fx også ser en cirkel på terningen ligesom der er en cirkel-brik. Ligeledes er terningen med farver blevet vendt g drejet for at konstatere, at hun ser de samme farver, som brikkerne har.

Spil 2, 3 og 4:

I og med vi ikke er nået til disse spillemetoder endnu grundet Ingers alder, vil jeg blot kort skitsere, hvordan reglerne her ser ud.

Når Inger bliver 4 år kan vi udvide til “spil 2”, hvor der skal bruges 2-6 spillere. Alle brikkerne lægges på deres pladser på pladen.

I dette spil anvender man kun farveterningen. Den første spiller slår med farveterningen, og slår man fx blå, skal man tage én af de blå brikker. Man vælger selv form. I dette spil kommer jokeren også med. Viser terningen jokeren må man selv vælge, hvilken brik man tager uanset farve.

Skulle man slå en farve, som ikke længere er på spillepladen, fordi alle er taget går turen blot videre til næste spiller.

En anden måde at spille spil 2 på, kunne være at skifte farveterningen ud med formterningen, hvor formen som terningen angiver bestemmer hvilken brik man skal tage, og farven er på den måde underordnet.

Spillemulighed 3 kan spilles fra 5 år og kræver 2-6 spillere. Her er alle brikker til en start på spillepladen, og man spiller med begge terninger. Nu skal både form og farve efterkommes i den brik man tager fra pladen. Slår man fx grøn med farveterningen og rund med formterningen, men denne brik ikke er at finde på pladen, er det næste spillers tur. Jokeren har fortsat sin funktion som “vælg selv”.

Spillemulighed 4 kan også spilles fra man er 5 år, og antallet er spillere kan fortsat variere fra 2-6. Brikkerne blandes og fordeles ud til spillerne, som alle har det samme antal. Skulle der være nogle tilovers skal de lægges på spillepladen fra spillets begyndelse. Herefter er reglerne de samme som i spillemulighed 3. Man slår med begge terninger, og skal altså både følge anvisningerne herfra med form og farve. Den der først får lagt sine brikker på pladen har vundet.

Konklusion:

Et rigtig godt børnespil, hvor der er gode muligheder for at blive klogere på både form og farver.

- Anders Østergaard

Anmeldelse af spilCategory_anmeldelse af spilRavensburger

Smid en kommentar

Alle kommentarer skal godkendes inden de blivet publiceret

Legebyen.dk anbefaler

Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Udsalgspris779,95 kr
På lager
Se varen