Send e-mail

kontakt@legebyen.dk

Ring til os:

tlf.: 72 622 630

Åbningstider:

Hverdage 8:30 - 15:30

En spilanmeldelsen af Cortex 2 Challenge

"Det gode ved dette spil er, at det er nemt at lære og umulig at lære udenad. Kortene er selvfølgelig alle sammen forskellige, men alligevel så tæt på at være ens..."

Cortex 2 spilanmeldelse

Alder: Anbefales fra 8 år | Spilletid: Ca. 15 – 20 min. | Spillere: For 2 – 6 deltagere

“Det gode ved dette spil er, at det er nemt at lære og umulig at lære udenad. Kortene er selvfølgelig alle sammen forskellige, men alligevel så tæt på at være ens, at man ikke vil kunne huske kortene næste gang, man spiller – ej heller selvom det er flere spil i træk…”

God underholdningsværdi

Cortex er et fint lille spil med god underholdningsværdi. Man skal være opmærksom, tænke hurtigt OG være ”hurtig på aftrækkeren”.

Spillet anbefales fra 8 år og vurderes at tage 15+ minutter. Man kan spille det fra 2 til 6 spillere. Æsken indeholder spillevejledning, 90 kort og 24 hjernebrikker. Spillevejledning er kort og præcis og enkel at forstå.

Vi prøvede spillet ad flere omgange med spillere fra 8 til 64 år.
Det viste et tydeligt billede af, at børnene sagtens kan udfordre de voksne og i en del tilfælde var noget hurtigere end de voksne.

Det betyder dog ikke, at de voksne ikke kan snuppe en sejr, men hos os følte de voksne sig en smule mere udfordret.

For at vinde spillet skal man samle en hel hjerne med 4 hjernebrikker. Der er 8 forskellige udfordringer/kategorier.

Hvert kort repræsenterer en kategori. En af disse kategorier er de såkaldte følekort. Disse skal findes frem inden spillet går i gang og alle spillere skal nu kigge og føle på disse kort. Derefter lægges de til side med bagsiden opad, bunken blandes godt og spillet kan nu gå i gang.

Bunken med alle kortene (undtagen følekort) lægges midt på bordet med bagsiden opad og på skift vender en spiller hurtigt et kort, så alle kan se opgaven.

Nu gælder det om at være hurtigst til at give det rigtige svar. Når man har regnet svaret ud, skal man hurtigt lægge sin hånd ovenpå kortet og med det samme komme med sit svar.

Er svaret korrekt får man kortet. Når man har 2 ens kort – altså fra samme kategori veksles disse til en hjernebrik. Man kan dog max have 4 kort liggende foran sig, men har mulighed for at bytte et kort man i forvejen har med det nyeste, man har vundet.

Svarer man forkert på kortet er straffen at man ikke må gætte med på næste kort. Herefter går spillet videre som normalt.

Kategorierne i Cortex 2 er

Multitaske:
Her skal man have sine egne hjernehalvdele til at samarbejde og med hænderne vise det som kortet forlanger. Men at aflæse kortet kræver at holde tungen lige i munden. Dette var et af de kort, som for alle krævede lidt ekstra at gennemskue og samtidig et af de kort, som oftest endte med et forkert svar. Til gengæld også et af de kort, som fik smilet frem fordi man opdager, hvor svært det kan være at udføre en simpel opgave.

Observation:
På disse kort er der afbilledet en masse ens ting i forskellige farver på rad og række. Men 1 af tingene skiller sig ud og det gælder så om at finde denne. Det kan fx være en masse robotter, men hvor den ene robot mangler en arm som den eneste. En opgave hvor alle uanset alder, var nogenlunde jævnbyrdige.

Firkanter:
Kortet har afbilledet en figur i firkanter, hvor der er nogle tomme huller. Det gælder så om hurtigst at kunne svare på hvor mange firkanter, der mangler i de tomme huller. Børnene var hurtige til at tælle firkanterne, hvor de voksne oftest forsøgte at regne sig frem til resultatet. Afhængig af firkantens udformning var begge fremgangsmåder nogle gange en fordel og andre gange en ulempe.

Analyse:
På dette godt skal man finde 4 på stribe enten vertikalt, horisontalt eller diagonalt. På kortet er der en masse kapsler med forskellige motiver og farver, som gør det lidt mere udfordrende at finde den helt rigtige kombination. Der kan fx sagtens ligge 4 blå på stribe, men hvor de små motiver på kapslerne er en anelse forskellige.

Unik:
Her skal man igen finde ud af hvad der skiller sig ud. Men denne gang er det forskellige figurer i forskellige farver. Det kan fx være noder, hatte, skakbrik m.m. som er placeret tilfældigt rundt på kortet, hvor 1 skiller sig ud i enten farve eller form som den eneste på kortet.

Kombination:
På kortet er der en stjerne, hvor takkerne på stjernen er i forskellige farver. Midten af stjernen er ”klippet ud” hvor man også kan se bunden af takkerne. På kortet er der samtidigt 3 forskellige forslag til hvilken kombination, der passer til stjernen farvemæssigt og i den rigtige rækkefølge rundt. Disse forslag er drejet, så man ikke bare lige kan sætte den rigtige ind. Man er nødt til at forestille sig at skulle dreje dem rundt, for at se om de passer.

På sporet:
Her kommer de voksne lidt tilbage i barndommen, hvor man bl.a. i Anders And blade, skulle finde den korrekte vej rundt i en labyrint for at komme ind til midten. Dette kort er samme koncept, med 4 mulige indgangsveje. På visse kort er der mere end en rigtig vej.

Føleudfordring:
Dette kort skiller sig ud fra de andre. Her gælder det nemlig ikke om at være hurtigst. Den spiller, som vandt det forrige kort, har her mulighed for at få ”en gratis” hjernehalvdel. De 10 følekort som alle i starten af spillet kiggede og mærkede på tages frem og blandes godt. Herefter vælges et kort, som spilleren får i hånden og KUN må føle på – ikke kigge. Spilleren har nu 10 sek. til at finde ud af, hvad der er afbilledet på det pågældende kort. Lykkes det får spilleren med det samme en hjernehalvdel. Lykkes det ikke går spillet blot videre som normalt og altså uden straf. Efter en føleudfordring lægges følekortet til side igen sammen med de andre følekort, og indgår stadig i spillet.

Vores vurdering af Cortex 2 Challenge

Det gode ved dette spil er, at det er nemt at lære og umulig at lære udenad. Kortene er selvfølgelig alle sammen forskellige, men alligevel så tæt på at være ens, at man ikke vil kunne huske kortene næste gang, man spiller – ej heller selvom det er flere spil i træk.

Den eneste kategori er følekortene. Da der kun er 10 følekort, vil det på sigt blive nemmere at kunne huske præcist, hvordan hvert kort føles.

I starten er det lidt nemmere at tage fejl, da nogle af dem ligner hinanden en del, men på sigt (og det tager faktisk ikke så mange spil) så kan man sagtens skelne.

Det vil være umuligt at ændre på dette så længe, at der kun er 10 af dem. Hvis man skulle gøre sig en forhåbning om at kortene kunne bruges igen og igen ville det kræve en del flere forskellige følekort.

Det er dog ikke værre end, at man blot kan fjerne denne kategori fra spillet i en periode og spille videre med de 7 andre. Det vil ikke umiddelbart være noget, som ødelægger spillet.

Børnene vi har spillet med, de har været henholdsvis 8, 9, 12 og 13 år, har alle synes det var et sjovt spil og for vores vedkommende, har det været sjovt for de voksne også og det har hjulpet meget, at spillet er totalt ligeværdigt, uanset om man er 8 eller 48 år. Alle konkurrerer på lige vilkår.

– Joan Fredriksen

Joan Frederiksen

Familien Frederiksen. Vi er en familie med mor, far og 2 piger på henholdsvis 13 og 14 år. Vi voksne har altid været glade for at spille brætspil, kort- og terningspil i alverdens udgaver. Det har vi givet videre til vores børn. Dette ses bl.a. når man kigger i et af vores klædeskabe, som ikke bliver brugt til tøj, men til alle de mange spil, vi ejer – og der kommer jævnligt flere til.

Derudover har vi voksne også meget ofte spille-aften med forskellige hold venner, hvor det kun er os voksne, der spiller. Det betyder, at der er flere forskellige slags spil, vi spiller meget, afhængigt af om det er sammen med børnene eller sammen med vennerne.

Det vigtigste for os ved et godt spil:

Nemt at lære – hvis det tager for lang tid og bliver for besværligt at lære reglerne for et spil, så når vi at give op inden vi er kommet i gang, og begynder måske i stedet at lave vores egne regler.

Underholdende – et spil skal for os give et smil på læben, derfor kan vi godt lide spil, hvor vi kommer lidt på glatis og kan grine (kærligt) af hinanden.

Udfordrende og alsidigt – et godt brætspil udfordrer os på flere parametre. Vi kan godt lide at skulle tænke lidt kreativt, få forskellige udfordringer/opgaver og bruge både krop og hjerne til at gennemføre spillet. De bedste spil er så alsidige, at alle har hver deres force, uanset hvad man hver især er god til.

Yndlingsspil:

Hint,

Cranium,

7 Wonders: Duel,

Skal vi vædde

Sequence.

Én kommentar indtil videre

Top 7 hurtige spil – Legebyen.dk BlogUdgivet i 10:10 am - jan 6, 2021

[…] Læs også spilanmeldelsen af Cortex 2 […]

Skriv et svar