Send e-mail

kontakt@legebyen.dk

Ring til os:

tlf.: 72 622 630

Åbningstider:

Hverdage 8:30 - 15:30

En spilanmeldelse af Decrypto

"Decrypto er virkelig underholdende, fordi man hele skal holde balancen mellem at sige ord, der ikke er for åbenlyse, men heller ikke er så kryptiske, at dine holdkammerater ikke forstår..."

Decrypto spilanmeldelse

Alder: Anbefales fra 12 år | Spilletid: Ca. 30 min. | Spillere: For 3 – 8 deltagere | Priser: Guldbrikken for Årets Selskabsspil 2019

“I Decrypto konkurrerer to hold om, hvem der er bedst til at sende kodede beskeder til sine holdkammerater – uden at fjenden bryder koden. Det er virkelig underholdende, fordi man hele skal holde balancen mellem at sige ord, der ikke er for åbenlyse, men heller ikke er så kryptiske, at dine holdkammerater ikke forstår… “

Bryd fjendens koder

I Decrypto er I delt op i to hold, der hver især forsøger at aflure modstanderholdets koder. Hvert hold har sit eget sæt af kodeord, som modstanderne ikke må kende til.

Decrypto er i bund og grund et ordspil, som så mange andre, men det er vidt forskelligt fra det meste andet, jeg har prøvet. Her kan du nemlig ikke gøre ledetrådene for nemme, når dine holdkammerater skal finde frem til det rigtige ord, for så serverer I sejren på et sølvfad for modstanderne.

Derfor er det et sjovt og hyggeligt spil for dig, der godt kan lide en udfordring.

Hurtigt i gang

I starter spillet med at sætte fire ord kort ned i hvert holds “afkodningsmaskiner”. Ordene på de fire kort er dem, du skal bruge til at sende koder til dine holdkammerater i løbet af spillet.

Dit hold kender dem, men de er hemmelige for modstanderne.

Holdene kan i princippet være så store som I har lyst til. Men det fungerer bedst med to til tre på hvert hold.

Hvis I er flere end det, bliver det svært at have en afdæmpet diskussion om ledetrådene.

Send talkoder til dine medagenter

I hver runde skal l sende en kode til jeres medspillere ved hjælp af stikord. Når det er din tur til at give ledetråde, tager du et kodekort.

Kortet viser en kode på tre cifre. Det ser altid med tallene 1 til 4, så hvert tal svarer til et af de ord, I har foran jer.

Du siger en ledetråd for hvert enkelt af de tre ord, der passer til tallene. Så kan dine medspillere – forhåbentligt – gætte den korrekte kode.

Inden de får chancen, får modstanderholdet dog først mulighed for at gætte koden. Det er noget sværere for dem, fordi de ikke kan se, hvilke ord I har foran jer. Men ordene er de samme gennem hele spillet, så efterhånden kan de begynde at danne sig et billede af, hvilke ord, I har.

Derfor gælder Decrypto i høj grad om at finde en balance, hvor du giver ledetråde, der er nemme at forstå for dine medspillere, men svære at afkode for modspillerne.

Det tager lige et par spil at finde den balance og derfor er det sjovest, hvis I kan nå at spille flere spil på en aften – eller i hvert fald spille med de samme deltagere igen en anden dag.

Hvert hold har i øvrigt en blok, hvor de kan skrive alle ledetråde ned i løbet af spillet, på den måde er det lettere at huske hvilke ledetråde, der hørte til hvilke ord.

Opsnap koder og undgå fejl

Hvis det ikke lykkes for dine medspillere at gætte den korrekte kode, får I en sort brik. I taber spillet, hvis I får to sorte brikker.

Til gengæld får I en hvid brik, hvis det lykkes for jer at afkode modstanderholdets besked. Og med to hvide brikker vinder I spillet.

Der en række regler for, hvordan du kan give ledetråde til dine medspillere. Som regel er det ord, men du kan også mime, tegne eller nynne en sang, hvis du foretrækker det.

Uanset hvad skal modstanderholdet dog have alle de samme informationer som dine medspillere.

De gange jeg har spillet, har vi holdt os til at bruge ord som ledetråde, og det fungerer rigtig fint. Så hvis du ikke er så vild med at mime, er der intet at frygte.

Ikke for meget ventetid

Decrypto er smart designet, så I undgår at bruge for meget tid på at vente på, at medspillerne sidder og finder på ledetråde.

Begge holds kodeskrivere skriver nemlig deres koder på samme tid. Det giver halvt så meget ventetid, som man kan opleve i andre lignende spil.

Der følger også et timeglas med spillet, som I kan vælge at bruge for at det hele til at flyde lidt hurtigere.

I kan for eksempel vende timeglasset, når det ene holds kodeskriver er færdig med at skrive sine ledetråde ned. Så har den anden kodeskriver begrænset tid til at blive færdig.

God underholdning for voksne og store børn

Decrypto er virkelig underholdende, fordi man hele skal holde balancen mellem at sige ord, der ikke er for åbenlyse, men heller ikke er så kryptiske, at dine holdkammerater ikke forstår, hvad du mener.

Man føler sig også som en ægte kodebryder, når man forsøger at pusle modstanderne ledetråde sammen og gætte deres ord.

Det hjælper også, at spillet er flot lavet med afkodningsmaskiner, hvor I læser kodeordene på noget der ligner små skærme, og kodekort, der ligner små disketter. Det leder tankerne hen på koldkrigstidens komplekse tænkespil mellem verdens stormagter.

Spillet fungerer bedst med børn på 12 år eller mere. Det kræver nemlig en stærk sproglig forståelse at finde de helt rigtige ledetråde.

Decrypto vandt i 2019 spilprisen “Guldbrikken” for Årets Selskabsspil.

God spillelyst.

– Søren Vinggaard Hellerung

Søren Vinggaard Hellerung

Vi er en familie på tre, som ofte spiller brætspil. For os er det en god måde at bruge mindre tid på skærme og mere tid på at hygge med hinanden.

Vores datter, Agnes, er årgang 2014, så hun er stadig mest interesseret i de helt enkle spil. Mor og far spiller med, men når den lille er lagt, kommer de mere indviklede spil på bordet.

Her er vores yndlingsspil lige nu:

Agnes’ favoritter
1. Uno
2. Klodsmajor
3. Santorini

Voksenspil
1. Pandemic
2. 7 Wonders Duel
3. Quacks of Quedlinburg

Skriv et svar