EXIT: Den Glemte Ø anmeldelse

Alder: Anbefales fra 12 år | Spilletid: Ca. 60 – 90 min. | Spillere: For 2 – 4 deltagere | Sværhedsgrad: 3 af 5 (1 = begynder & 5 = ekspert)

"Vi er rigtig glade for EXIT spillene. Det anbefales, at man spiller det 1-4 personer. Vi har kun prøvet det med 4 personer og et nyt par hver gang. Ulempen er, at det kun kan spilles én gang, da man risikerer at skulle bøje, skrive på og/eller klippe i komponenterne. Til gengæld så har det for os været mellem 2 og 3 timers underholdning for 4 personer. Skulle vi 4 personer i biffen, ud at bowle eller noget lign. så var vi kommet af med mindst lige så mange penge som spillet koster. Måske endda mere..."

En spilanmeldelse af EXIT 5: Den Glemte Ø

Tænk sig at strande på en øde ø uden at vide, hvordan man endte der og den eneste måde væk fra øen, kræver, at man løser en masse gåder. Det er lige nøjagtigt det, man skal forestille sig i denne version af EXIT spillene.

Spillet kommer i en fin lille æske, som indeholder spillevejledning, 26 mysteriekort, 30 resultatkort, 31 hjælpekort, 5 mystiske genstande, 1 bog og 1 afkodningsskive. Det fylder ikke så meget og lyder måske heller ikke af meget, men ikke desto mindre tog det os alligevel godt 2 timer at spille og der er masser af god spilværdi i det.

Ja eller… faktisk ved jeg ikke helt, om man kan kalde det ”spilværdi”. For mig føles EXIT ikke som et spil, men mere som en sjov opgave, der er gennemtænkt og godt lavet. Udover indholdet i æsken skal man finde papir, skriveredskaber og en saks frem. Netop fordi det er en specifik opgave, og spillet kun kan spilles én gang, kan det være svært at anmelde uden at komme til at afsløre for meget. EXIT spillene er klart sjovest, hvis man starter helt på bar bund.

Denne udgave har sværhedsgraden 3 ud af 5. Det passer umiddelbart meget godt ift. de andre spil, vi har prøvet.

Når man starter på ”Den glemte ø” har man kun bogen og afkodningsskiven. Man skal nu selv kigge grundt i bogen og finde ud af, hvilket mysteriekort, man skal starte med. Når dette kort er fundet, starter en serie af gåder og opgaver, som skal lede hen til flugten fra øen.

Når man spiller EXIT generelt, er det vigtigt, at man ikke finder mere frem, end man får at vide. Det kan måske give et utilsigtet hint, men hvad værre er, så kan det skabe enorm forvirring for spillerne.

Dette er vores 3. EXIT spil og måske husker jeg forkert, men jeg synes, at vi sad med rigtig mange kort og ledetråde på én gang ift. de andre gange. Det gjorde, at vi blev nødt til nogle gange at bruge første hint på et hjælpekort udelukkende til at finde ud af, hvilken af ledetrådene, vi skulle gå efter nu og hvilke, der skulle vente til senere. Havde vi samtidigt kastet ekstra mystiske genstande på bordet, før de skulle i brug, ville det blot have skabt endnu mere forvirring (og frustration).

Så snart man er færdig med en gåde, er det en god ide at smide alt, man har brugt dertil til side. Som oftest skal alt kun bruges én gang. I ”Den glemte ø” er der dog en undtagelse, men det står tydeligt på kortet, så man ikke er i tvivl.
For os var det forholdsvist nemt at finde ud af hvilke(n) sider i bogen, der skulle bruges til de forskellige ledetråde. Her har det nok været en stor fordel, at vi allerede har spillet EXIT før i andre udgaver. Man skal ligesom ind i spiludviklernes tankegang. Så bliver det nemmere at ”tænke i den rigtige retning” ud fra få oplysninger.

Alle gåder hænger sammen med et symbol. Når man har været igennem alle symbolerne, som er afbilledet på afkodningsskiven, skulle man forhåbentligt være godt på vej væk fra ”Den glemte ø”.

Til alle symboler/gåder tilhører der 3 hjælpekort: Første hint, andet hint og til sidst løsningen. Det er rart, det er delt op på den måde. Det betyder, at man netop kan snuppe første hint på en gåde, som kun lige giver et lille skub i den rigtige retning, uden at afsløre for meget. Primært fortæller den hvilke mysteriekort, sider i bogen eller andet, der skal bruges. Altså ingen hints i retning af selve løsningen, men sikrer, at vi sidder med de rigtige ledetråde.

En enkelt gåde måtte vi dog hele vejen til 3.hjælpekort – løsningen. Jeg valgte dog at læse det for mig selv, uden at indvie de andre i teksten. På den måde kunne jeg fortsat give lidt ekstra hjælp, uden helt at afsløre løsningen men stadig nok til, at de andre selv kunne regne det sidste ud.

Vi har flere EXIT spil stående i skabet, og vi er ret sikre på, at vi for eftertiden vil gøre det samme med hjælpekort, hvis de bliver nødvendige. Det er faktisk meget fedt, at det kun er én spiller, som læser det og derved kan vejlede lige præcist så meget, som det er nødvendigt for, at de andre selv kan finde løsningen. (Selvfølgelig håber vi jo altid på, at det slet ikke bliver nødvendigt med hjælpekort fremover… men mon dog).

Vi spillede det med vores datter på 14 og hendes ven på 17. Datterens opmærksomhed forsvandt lidt efter en halv times tid, fordi hun synes, det var svært. Da vi var færdige med at spille, sagde hun: ”Det er et irriterende spil, fordi man skal tænke så meget”. Havde det ikke været nødvendigt at tænke, ville spillet nok blive ret kedeligt, men hun har som sådan ret. Hvis man ønsker et spil, hvor man ikke skal tænke kreativt og logisk, så er ”Den glemte ø” det forkerte spil. Men er man til den slags – så er ”Den glemte ø” lige så god, som de andre udgaver, vi har spillet i samme serie.

Havde vi spillet det med et hold venner, ville vi nok ikke have brugt hjælpekort. Til dels fordi vi plejer at supplere hinanden godt, så med fælles hjælp finder vi oftest vejen – og dels fordi vi alle er lidt for ærekær. Men særligt i starten af dette spil, var det klart mest min mand og jeg, som regnede ud, hvordan vi skulle finde frem til løsningen og de hjalp så med at fuldføre gåden helt. Derfor valgte vi denne gang at bruge hjælpekort noget hurtigere, end vi ellers ville have gjort.

Det ødelagde ikke spillet på nogen måde. Tværtimod så hjalp det os til en bedre oplevelse sammen. Hvis det bliver alt for svært, er det ikke sjovt at spille. Så med tilpas hjælp (og det kan man jo selv vurdere undervejs) så bliver det en god oplevelse for alle, uanset hvem man spiller med.

Set i bagklogskabens lys skulle vi måske have valgt en nemmere version, når det var sammen med de to, som aldrig har prøvet noget lignende før. Men selvom den var lidt for svær for dem, så blev det alligevel tilpas med en smule hjælp fra hjælpekortene.

Vi er rigtig glade for EXIT spillene. Det anbefales, at man spiller det 1-4 personer. Vi har kun prøvet det med 4 personer og et nyt par hver gang. Ulempen er, at det kun kan spilles én gang, da man risikerer at skulle bøje, skrive på og/eller klippe i komponenterne.

Til gengæld så har det for os været mellem 2 og 3 timers underholdning for 4 personer. Skulle vi 4 personer i biffen, ud at bowle eller noget lign. så var vi kommet af med mindst lige så mange penge som spillet koster. Måske endda mere.

- Joan Frederiksen

Læs også anmeldelsen af Exit 4: Den Sunkne Skat

Læs også anmeldelsen af Exit 6: Døden På Orientekspressen

Læs også anmeldelsen af Exit 7: Den Gådefulde Villa

https://youtu.be/TA0G4j_Rqy4
Anmeldelse af spilCategory_anmeldelse af spilExitSpilbræt

Smid en kommentar

Alle kommentarer skal godkendes inden de blivet publiceret

Legebyen.dk anbefaler

Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Udsalgspris779,95 kr
På lager
Se varen