Paparazzi spilanmeldelse

Alder: Anbefales fra 15 år| Spilletid: Ca. 30 min. | Spillere: For 1 – 8 deltagere.

"Vi fandt spillet rigtig underholdende, samtidig med at man skulle tænke rigtig kreativt. Vi havde alle mulighed for at være en aktiv del af spillet, da der var så mange forskellige kategorier, så hvis man ikke er så god til at tænke hurtigt eller stave, kan man være god til at mime eller tegne i næste runde f.eks..."

En spilanmeldelse af Paparazzi

Mit navn er Maria, og jeg prøvede at spille paparazzi – gæt en kendt, sammen med min mand og to gode venner, vi er i alderen 22 til 28 år. Vi elsker at holde spil aftener, hvor vi spiller en masse brætspil. Nogle af favoritterne plejer at være: Bezzerwisser, Hint og Partners. Vi mødes typisk 4 venner og spiller spil en hel aften.

Denne aften skulle vi prøve Paparazzi – Gæt en kendt. Vi kendte ikke spillet og ingen af os havde prøvet det før. Vi havde heller ikke hørt om spillet før og havde derfor ingen forventninger til det. Vi var dog lidt skeptiske i forhold til hvor stort et kendskab til kendte man skal have, men der fandt vi hurtigt ud af, at der er taget højde for dem med stort kendskab og dem med mindre kendskab til de kendte.

Spillet ankom hurtigt med posten og det var pakket godt ind, således at pakken var intakt. Selve spillet er lavet i en god kvalitet, som godt kan holde til noget. Vi oplever ofte i andre spil, at det man skal bruge til at tegne med ikke fungere, det gjorde det i paparazzi, hvilket betød vi ikke skulle til at finde ting til spillet selv, men at vi bare kunne gå i gang med at spille med det samme.

Vi startede med at læse reglerne igennem, de stod meget detaljeret, beskrevet og var nemme at forstå. Da der er 4 kategorier, valgte vi at læse den første, herefter spille første del og derefter at læse del 2, også spille den, på denne måde huskede vi bedre de forskellige kategorier, ellers er der også fine billeder på spilpladen som fint beskriver, hvilken runde man er nået til.

I reglerne foreslås det, at man kan aftale om det er okay, hvis man ikke kan navnet på den kendte, men man meget detaljeret (således der ingen tvivl om, hvem der er tale om) kan beskrive personen, at det godtages. Dette valgte vi at gøre halvvejs i spillet, da ikke alle er lige gode til at huske navne, det gjorde for os spillet mere lige og spændende.

Derudover besluttede vi at når man trækker et kort, og man ikke kender den kendte på den side man læser først, må man gerne kigge den kendte på den anden side og derefter beslutte hvilken af de to man vil forsøge, at få sit hold til at gætte. Det gjorde vi fordi vi nogle gange prøvede, at man skulle prøve at få ens hold til at gætte en kendt, som personen slet ikke kendte, til trods for ledetrådene, og i stedet for at man ikke kunne komme på noget, kan man så som os vælge at sige man må vælge mellem de to.

Man trækker et kort, hvor der står navnet på en kendt, og her står der også en lille beskrivelse af personen, f.eks. hvad personer laver, hvilke film man har været med i osv. På denne måde, hjælper spillet dig med nogle ledetråde angående den kendte. Så hvis man f.eks. kender navnet på den kendte, men ikke helt ved hvad de har lavet eller været med i, står der nogle forskellige forslag på kortet. På hvert kort er der en kendt på både for- og bagside, så man har masser af ”nye” kort, med kendte man ikke har brugt i spillet endnu. Det er rigtig dejligt, at der er mange kort så man ikke begynder at vide hvilke kort der er.

Vores spil tog ca. 1-1½ time, vi var 2 på hvert hold, men man ville sagtens kunne være flere på hvert hold. Vi vil foreslå man er i 20erne, hvis man skal spille paparazzi, da mange af de kendte i spillet er af ældre karakter, og det kræver derfor et nogenlunde kendskab til især amerikanske kendte. Anvisningen på kassen siger 15+, hvilket også kan være passende hvis man har styr på sine kendte.

Vi fandt spillet rigtig underholdende, samtidig med at man skulle tænke rigtig kreativt. Vi havde alle mulighed for at være en aktiv del af spillet, da der var så mange forskellige kategorier, så hvis man ikke er så god til at tænke hurtigt eller stave, kan man være god til at mime eller tegne i næste runde f.eks.

Når det er ens holds tur, har man 4 runder til at finde frem til den kendte. Jo flere runder man skal bruge på at gætte den kendte jo færre point vinder man. Det der fungerede så godt ved dette, var at det giver alle mulighed for at vinde point, selvom man ikke er så god til kendte.

Der er i spillet mange muligheder for, at man kan lave ændringer, sådan at det blive mere lige. vi prøvede os lidt frem med forskellige ændringer, for at se om det blev for nemt eller for svært, og grundet de mange forskellige runder i spillet, har man stor mulighed for at tilpasse, alt efter ens kendskab til de kendte.

Vi vil helt sikkert spille spillet igen, det er et sjovt spil, som ikke minder om noget vi har spillet før. Såfremt man har bare et nogenlunde kendskab til de kendte, kan man sagtens være med. Den eneste ting vi fandt lidt negativ, er første runde. Her står der 3 ting beskrevet, hvor af man må fortælle 2 af tingene til sit hold. Vi oplevede, at man ofte gættede det i første runde og vi valgte derfor at man kun måtte fortælle 1 ting, for at gøre spillet lidt længere. Dette fungerede rigtig godt for os, og gjorde det meget svære at score de 4 point i første runde.

Alt i alt et kanon spil, som vi kommer til at spille mange flere gange og som sagtens kunne komme med i top 5 over bedste spil til vores spilaftner. Vi ville alle anbefale spillet til vores familie og venner, men vi mener primært spillet egner sig for voksne, da flere af de kendte også er de lidt ældre kendte, som ikke alle unge mennesker kender.

Spillet får de varmeste anbefalinger!

- Maria Lauritsen

Anmeldelse af spilCategory_anmeldelse af spilDanspil