Tegn & Gæt spilanmeldelse

Alder: Anbefales fra 8 år | Spilletid: Ca. 60 min. | Spillere: For 4 – 12 deltagere.

"Tegn og Gæt er et sjovt spil, men jeg tror desværre, det afholder mange fra at spille det, hvis de ikke synes de er særlig gode til at tegne – for man laver ligesom ikke andet i spillet. Det er et rigtig ærgerligt fravalg, fordi Tegn og Gæt er så meget mere end en udstilling af dine kunstneriske kompetencer. Jeg vil faktisk gå så vidt som til at sige, at jo dårligere man er til at tegne (så længe det dog stadig er bare lidt synligt, hvad der bliver tegnet), desto sjovere er spillet. For er alle dårlige tegnere, så kan alle håne hinanden over hånden, der ligner mere et elggevir end en hånd eller Frihedsgudindens fakkel, der snarere ligner den Olympiske Ild..."

En spilanmeldelse af Tegn & Gæt

Gammel klassiker i nye klæder.

Tegn og Gæt – Platinum er en ny udgave af det klassiske spil. Æsken har ændret udseende og er blevet lidt mindre, men indholdet er det samme – og det samme er kategorierne. Der er lidt færre kort og opgaver i Platinum, men bortset fra det, så indeholder spillet 1 spilleplade, 1 timeglas, 1 terning, 4 spillebrikker, 4 tegneblokke, 5- og 2-point kort og 480 opgavekort med i alt 1920 opgaver (Originalen havde 500 opgavekort med i alt 2.000 opgaver).

I Tegn og Gæt går reglerne ud på at tegne det ord eller den talemåde, der står på kortet. Man slår med den farvede terning for at finde ud af hvilken kategori, man skal tegne og hvor mange x timeglas, man har til at tegne i – der er mulighed for maks. 2 x timeglas. Slår man 2 x timeglas, må man ydermere flytte sin brik 2 x farve.

Der er 4 forskellige kategorier;

• Rød = Levende væsener (mennesker og dyr)
  • Gul = Ting eller sted
  • (noget håndgribeligt, eller et område som f.eks. Danmark)
  • Grøn = Alt muligt (dækker også begreber)
  • Junior = Juniorord (lettere ord, så børn fra ca. 8 også har mulighed for at være med)

Gætter man ordet i de 3 rigtige kategorier (rød, gul og grøn), får holdet 5 point. Og det gælder naturligvis om at være holdet med flest point, når spillet slutter. Som modstanderhold har man mulighed for at score 2 point, hvis det tegnende hold ikke selv gætter deres ord, men man som modstander gør.

Sværhedsgraden for de 3 kategorier er meget varierende, men især gul og grøn er forholdsvis svære, måske fordi deres kategorier er så blandede, og grøn dækker også begreber (og sang- og filmtitler), hvilket gør nogle af ordene meget abstrakte. Det gælder dog ikke alle de gule og grønne ord; nogle er også ret lige til, såsom ”Kattetunge” eller ”Kuglegrill”.

Ifølge reglerne står der ikke noget om, hvorvidt man som voksen spiller må vælge juniorordet, hvis man ikke kan tegne ordet på den med terningen angivne farve. Måske er det en (uskreven) regel fra det originale spil, men det vi spillede i hvert fald med, at man gerne måtte. For nogle gange er ordene så abstrakte, at det ikke er muligt, hverken at tegne eller gætte. Man modtog dog kun 2 point, hvis juniorordet blev gættet.

Ifølge reglerne tager hvert spil 30-45 minutter, men der lægges op til, at man selv kan bestemme, hvor lang tid spillet skal tage; f.eks. kan man i stedet for at spille pladen rundt, lade alle få mulighed for at tegne x tegninger, eller hvem når først 75 point? Måske har man ikke så meget tid, hvorfor man kan sætte uret til f.eks. 30 minutter, og ser hvem der har vundet til den tid?

Tegn og Gæt er for de kreative, men alle kan være med – uanset niveau. For man oplever hurtigt, at ikke alle tænker – eller tegner ens! Hvordan tegner man eksempelvis New York? Er man god til geografi kan man måske tegne New Yorks skyline? Måske et stort æble? Eller som i vores spil, Frihedsgudinden?

Spillet er sjovt fordi man får set nogle sider af sig selv og sine medspillere, man ikke nødvendigvis kendte før - og i mange tilfælde får man trænet sine evner inden for abstrakt tænkning. For nogle gange skal man være meget kreativ, og være nødsaget til at tegne og gætte rebusser. For de kan være en god måde at stave sig igennem sit ord.

Nogle ord er dog for abstrakte til, at man kan tænke sig til, hvordan man skal tegne dem – eller om de kan gættes. For som tegner skal man også huske på, at det ikke er nok, at man selv kan tegne et ord – ordet skal også kunne gættes af holdkammeraterne.

I vores spil var ordet ”Kratlusker” nok det mest abstrakte ord, og årsagen til vores improviserede regel omkring inddragelse af juniorordene. Ordet blev trukket af modstanderholdet, men tegneren måtte give fortabt, for hvordan tegner man noget, man ikke ved hvad er? Og hvis man ikke selv kender ordet, hvad er sandsynligheden så for at ens holdkammerat gætter det, ud fra f.eks. en rebus? Modstanderen valgte i stedet at give sig i kast med juniorordet, ”McDonald’s”, og scorede sit hold 2 point.

Og da vi efterfølgende talte om ordet ”Kratlusker”, var vi ret enige om, at vi nok ville have tegnet en busk og et par øjne – eller noget i den stil. MEN vi ville aldrig have gættet på ordet ”kratlusker”, hvis vi havde været dem, der skulle gætte. For vi troede alle, at en kratlusker er en slags stalker, forfølger, belurer eller lignede, der ligger på lur i busken uden for ens soveværelsesvindue. Jeg har dog efterfølgende slået ordet op på ordnet.dk (onlineversionen af Den Danske Ordbog), og her fremgår det, at en kratlusker, er en ”person der foretager sig noget i det skjulte og ikke vil stå ved det”. Se dét havde vi aldrig gættet!

Som nævnt kan en måde at hjælpe sine holdkammerater, når man tegner – eller i hvert fald et forsøg på at hjælpe – være at gøre brug af rebusser. Især når der enten er tale om et begreb/”flere-ords-ord” eller ordet bare ikke ligger fuldstændig lige til højrebenet.

Jeg skulle således tegne ”Slaget på Reden” – et ord jeg skulle tegne i løbet af 2 x timeglas. Slaget på Reden er dog kun noget, jeg er bekendt med ved navn, men som jeg må indrømme, at jeg ellers ikke ved noget om. Derfor gav jeg mig i kast med at lave en lille rebus til min holdkammerat; først tegnede jeg en gruppe tændstikmænd med sværd og geværer (blot for at vise de var krigeriske) + en rede med æg og en fugl ved siden af, så min makker kunne gætte, at der var tale om en rede. Hele ordet blev gættet og vi fik vores 5 points :)

Tegn og Gæt er et sjovt spil, men jeg tror desværre, det afholder mange fra at spille det, hvis de ikke synes de er særlig gode til at tegne – for man laver ligesom ikke andet i spillet. Det er et rigtig ærgerligt fravalg, fordi Tegn og Gæt er så meget mere end en udstilling af dine kunstneriske kompetencer. Jeg vil faktisk gå så vidt som til at sige, at jo dårligere man er til at tegne (så længe det dog stadig er bare lidt synligt, hvad der bliver tegnet), desto sjovere er spillet. For er alle dårlige tegnere, så kan alle håne hinanden over hånden, der ligner mere et elggevir end en hånd eller Frihedsgudindens fakkel, der snarere ligner den Olympiske Ild.

Jeg vil derfor opfordre alle til at komme lidt ud af deres komfortzone og prøve kræfter med deres indre Jørgen Clevin og få spillet noget Tegn og Gæt.

Anmeldelse af spilCategory_anmeldelse af spilDanspil