Send e-mail

kontakt@legebyen.dk

Ring til os:

tlf.: 72 622 630

Åbningstider:

Hverdage 8:30 - 15:30

En spilanmeldelse af Tilbage På Skolebænken

"Tilbage På Skolebænken er et lidt anderledes quizspil, som tager udgangspunkt i folkeskolens fag. Det er vældig morsomt at blive sat lidt tilbage i tiden og genopleve folkeskolen i form af et brætspil..."

Tilbage På Skolebænken spilanmeldelse

Alder: Anbefales fra 15 år | Spilletid: Ca. 30 min. | Spillere: For 2 – 4 deltagere

“Tilbage På Skolebænken er et lidt anderledes quizspil, som tager udgangspunkt i folkeskolens fag. Det er vældig morsomt at blive sat lidt tilbage i tiden og genopleve folkeskolen i form af et brætspil…”

Indhold i spillet

Tilbage På Skolebænken er også kendt som “Bet Your Brain” og spillet vandt tilbage i 2008 prisen for “Årets Voksenspil”, kåret af Legebrancehen LEG.

Læs mere om Legebranchens “Årets Spil” priser i denne artikel.

Tilbage På Skolebænken spillet leveres i en god solid kasse, som måler 26 x 26 cm. Den indeholder:

  • 1 spilleplade
  • 4 spillebrikker
  • 4 små blyanter
  • 1 skriveblok
  • 1 eksamensblok
  • 150 spørgsmålskort
  • 8 bettekort
  • 16 vikarkort.

Spillevejledningen er kort og forholdsvist nem at forstå. Der var dog et par steder, vi kom lidt i tvivl om reglerne. Det var bl.a. ved brug af det ene vikarkort (Gruppeopgave).  Men det var ikke værre end, at vi blot besluttede, hvorledes vi valgte at tolke reglerne.

Vikarkortene er delt op i følgende 4 kategorier:

  • Prøv igen: mulighed for at få et nyt spørgsmål med det samme, hvis man har svaret forkert på et andet spørgsmål.
  • Gruppeopgave: giver lov til at anvende en modspillers svar, såfremt han/hun står på samme klassetrin.
  • Udenfor døren: Kan gives en modspiller, som derefter skal vente en omgang.
  • Lærerens kæledægge: Mulighed for at rykke et klassetrin op, selvom man ikke har svaret helt korrekt, såfremt man blot er tættest på det rigtige svar.

Hvem klarer først alle 9 klassetrin?

Spillet går ud på at være den første spiller, som klarer alle 9 klassetrin og har den bedste eksamenskarakter, når spillet er slut.

Alle starter med deres brik i 1. klasse. Spørgsmålet for 1. klasse læses højt og hver spiller noterer deres svar på deres papir. Når alle har svaret, afsløres det rigtige svar, og har man svaret rigtigt, må man flytte sin brik et klassetrin op.

Svarer man forkert, skal man blive på samme klassetrin. Et nyt spørgsmålskort tages og der læses spørgsmål op fra de klassetrin, der står brikker på. Man starter altid med at læse op for laveste klassetrin og opefter i henhold til hvor brikkerne står.

Når der står 1 eller flere på 4. klasse og 8. klasse skal man ”bette” på en af dem, og gætte på om vedkommende kan, eller ikke kan, svaret på næste spørgsmål – uden man kender spørgsmålet i forvejen.

Lykkes det at gætte rigtigt/forudse om spilleren kan svaret, må man tage et vikarkort efter eget valg. Dog kan man kun modtage 1 af hver slags pr spil, hvilket også er markeret med, at der er farve på vikarkortene, der matcher spillebrikkerne.

Altså kan man hele tiden se hvilke grønne vikarkort, der stadig er til rådighed på bordet, og deraf aflede, hvor mange vikarkort grøn spiller stadig har til rådighed, hvis han/hun vinder et.

Har man i forvejen vikarkort fra en tidligere bette-runde, der endnu ikke er blevet anvendt, og svarer forkert på næste bet, skal man i stedet aflevere et af sine vikarkort og dette udgår af spillet. Når man bruger et vikarkort, udgår det derefter også af spillet.

Nederst på spørgsmålskortet står der eksamensspørgsmål, disse kommer i spil efterhånden som en spiller når op i øverste eksamensfelt på spillebrættet.

Når den første spiller har svaret på 7 eksamensspørgsmål (altså efter 7 runder), kigger man på hvor mange, der er nået til eksamensfeltet.

Den person som har flest rigtige eksamensspørgsmål (minimum 4) vinder spillet – også selvom man ikke har nået at få alle eksamensspørgsmål endnu.


Hvis fx spiller 1 har svaret på 7 eksamensspørgsmål og har 4 rigtige, mens spiller 2 kun har nået at svare på 5, fordi han/hun har siddet fast på et klassetrin eller har måtte vente en omgang, men til gengæld har 5 ud af 5 rigtige, så vinder spiller 2.

Dette giver lidt ekstra til spillet, da det dermed ikke kun handler om at være først, men om at være ”bedst til eksamen” – dog med det in mente, at man skal nå hen til eksamensbordet og få minimum 4 spørgsmål, for at vinde over spilleren, der først rammer det 7. spørgsmål, da 4 rigtige er minimum ”for at bestå”.

Et anderledes quizspil

Tilbage På Skolebænken er et lidt anderledes quizspil, som tager udgangspunkt i folkeskolens fag. Det er vældig morsomt at blive sat lidt tilbage i tiden og genopleve folkeskolen i form af et brætspil.

Dog bliver de første klassetrin hurtigt lidt irrelevante, da størstedelen af de spørgsmål, der hører til indskolingen, er meget nemme at besvare. Det skal de selvfølgelig også være, når det er viden børn i den alder forventes at have, men spillemæssigt giver det ikke så meget.

Sværhedsgraden stiger i takt med klassetrinene og særligt når man kommer frem til 7. – 9. klassetrin kan man opleve spørgsmål, man måske kunne engang, men som er gledet i glemmebogen.

Ligeledes er sværhedsgraden på eksamensspørgsmålene også øget, hvilket giver lidt mere ”at spille om”.

Vikarkortene og de to bettefelter giver spillet lidt ekstra. Fremfor man bare får et spørgsmål, som man skal svare på, giver det mulighed for at gamble lidt og bruge de vundne vikarkort fornuftigt – ikke mindst fordi man risikerer at miste dem igen og gå helt glip af fordelen, de giver.

Det passer meget godt med, at et spil tager ca. 30-45 minutter. Jo flere spillere des længere tid. Derudover afhænger det nok meget af, hvem man spiller med. Har man generelt været faglig dygtigt i sin folkeskoletid, så går et spil hurtigere, end hvis man også dengang kæmpede med at huske svarene.

Det er en blanding af alle fag uden nogen særlig fordeling. Det vil sige, at man kan være enten meget heldig eller meget uheldig og få en masse spørgsmål i enten yndlings- eller hadefaget.

Tilbage til skolebænken er nok mere et spil til voksne mellem 25 og 50 år end til 50+. Der var i hvert fald en del spørgsmål, som jeg ved, at mine egne forældre (62 og 64) formentlig aldrig har fået undervisning om.

Ligeledes vil spillet formentlig være sjovest, hvis man spiller det med nogen, som skolefagligt ligger på nogenlunde samme niveau. 

Et alternativ til at spille det som brætspil, kan være blot at nøjes med at læse spørgsmålene og evt. svare på skift, hvis man kender svaret. Det giver selvfølgelig ikke det samme, som at spille spillet, men i forhold til at tage en tur ”down memory lane” og huske tilbage på sin skoletid, så er det vældig hyggeligt bare at nøjes med at stille spørgsmålene.

– Joan Frederiksen

Læs mere om Legebranchens “Årets Spil” priser i denne blogartikel.

Joan Frederiksen

Familien Frederiksen. Vi er en familie med mor, far og 2 piger på henholdsvis 11 og 12 år. Vi voksne har altid været glade for at spille brætspil, kort- og terningspil i alverdens udgaver. Det har vi givet videre til vores børn. Dette ses bl.a. når man kigger i et af vores klædeskabe, som ikke bliver brugt til tøj, men til alle de mange spil, vi ejer – og der kommer jævnligt flere til.

Derudover har vi voksne også meget ofte spille-aften med forskellige hold venner, hvor det kun er os voksne, der spiller. Det betyder, at der er flere forskellige slags spil, vi spiller meget, afhængigt af om det er sammen med børnene eller sammen med vennerne.

Det vigtigste for os ved et godt spil:

Nemt at lære – hvis det tager for lang tid og bliver for besværligt at lære reglerne for et spil, så når vi at give op inden vi er kommet i gang, og begynder måske i stedet at lave vores egne regler.

Underholdende – et spil skal for os give et smil på læben, derfor kan vi godt lide spil, hvor vi kommer lidt på glatis og kan grine (kærligt) af hinanden.

Udfordrende og alsidigt – et godt brætspil udfordrer os på flere parametre. Vi kan godt lide at skulle tænke lidt kreativt, få forskellige udfordringer/opgaver og bruge både krop og hjerne til at gennemføre spillet. De bedste spil er så alsidige, at alle har hver deres force, uanset hvad man hver især er god til.

Yndlingsspil:

Hint,

Cranium,

Fuld af løgn,

Skal vi vædde

Sequence.

Skriv et svar