EXIT: Faraos gravkammer spilanmeldelse
Spillet er desværre udgået af Legebyen.dk's sortiment.
Vi har dog mange andre spændende brætspil på Legebyen.dk!

Alder: Anbefales fra 12 år | Spillere: For 2 - 4 deltagere | Spilletid: Ca. 60 - 120 min | Sprog: Dansk | Sværhedsgrad: 4 af 5 (1 = begynder & 5 = ekspert) | Mærke: Kosmos / Spilbræt | Antal: 1 spil i æske

"Hvis man ikke har prøvet EXIT spillene før, så vil det være vores vurdering, at man kommer på prøve i denne udgave. Har man til gengæld lidt erfaring, så har den (efter vores mening) en passende sværhedsgrad. Vi kan være meget i tvivl, om det egner sig til alderen 12+, som det anbefales fra. Vores piger på 13 og 14 ville formentlig ikke kunne være med..."

En spilanmeldelse af EXIT: Faraos gravkammer

Dette var vores 4. EXIT spil og første gang, vi forsøgte os med sværhedsgrad 4 (ud af 5).
De andre EXIT spil har vi spillet med 4 forskellige par – hvoraf den ene gang (Den glemte ø) var med et par unge mennesker på 14 og 17 år.

Derfor kan vi også allerede nu konkludere, at EXIT spillene generelt handler meget om, hvem man spiller med. Hvordan arbejder man sammen, er man god til at supplere hinandens tanker eller tænker man for meget i samme retning, så man sidder fast?

Den erfaring gjorde, at vi bevidst valgte at spille denne udgave med et par, som vi også har været i ”rigtige” (fysiske) escape-rooms med og hvor vi vidste, at de var et godt match til os til denne type spil/opgaver/gåder.

Spillet indeholder en spillevejledning, 83 kort (inkl ledetråde/hints), en bog, en afkodningsskive, 2 ”mystiske stave”. Når man åbner kassen, advares der tydeligt imod, at man får pakket for meget ud. Fx er der et stop kort forrest i kortstakken, hvor man kan læse, at man intet må røre, før man har læst spillevejledningen.

Generelt er det vigtigt i alle EXIT spil, at man ikke tager fat på mere end man må og det skal være i den korrekte rækkefølge. Til dels kan det selvfølgelig give et hint, som man måske ikke var interesseret i, da det er lidt som at snyde.

Men samtidig kan det faktisk også give den modsatte effekt. Hvis man får alt for meget til at ligge fremme på bordet, som man skal have kombineret på en måde, bliver det unødvendigt svært – og det kan faktisk være svært nok uden ekstra materialer til at forvirre.

Kortene skal deles op, så man har ”kodekort” for sig selv (de blå) samt mysteriekort med bogstaver for sig selv. Derudover skal man dele alle kortene med hints op i bunker af 3.

Selve spillet

I er fanget i et gravkammer, hvor eneste mulighed for at undslippe er at løse gåderne en efter en.
Start tiden og se hvor længe I er spærret inde i gravkammeret inden I finder ud – hvis I da overhovedet finder ud.
Første ledetråd findes i bogen, og så er det ellers bare at komme i gang. Ingen ved hvad der skal bruges til opgaverne, så man er nødt til at undersøge alle muligheder.

3 tal skal findes for at åbne de forskellige hængelåse, og den rigtige rækkefølge er også vigtig. Men ak i denne udgave er afkodningsskiven ikke lavet med tal, men med egyptiske symboler. Første opgave kan altså først løses, når man finder ud af, hvilket tal de forskellige symboler repræsenterer.

På afkodningsskiven er der derudover symboler yderst, som repræsenterer de forskellige opgaver, og talkoden ”indtastes” under det rette symbol, så man får et tal i vinduet længst inde på skiven. Det tal finder man i den blå bunke. Enten får man et kort med billeder af alle hængelåse og henvisning til endnu kort (tal) som skal findes frem, eller også får man et kort med et rødt kryds.

Får man kortet med billeder af hængelåsene, kan man dog stadig ikke være sikker på, at man har løst gåden. Man kan nemlig stadig ramme et rødt kryds, når man finder kortet, der henvises til.

Har man løst gåden, får man at vide hvilke nye mysteriekort, der skal findes frem og så er det i gang med næste opgave. Det er muligt, at man får mysteriekort, som slet ikke skal bruges i den næste opgave, men som først skal bruges senere.

Det eneste, man er sikker på er, at man ikke skal bruge de samme kort/materialer mere end 1 gang. Når man har brugt et mysteriekort til at løse en gåde, kan det lægges væk. Ligesom det også er helt sikkert at alle mysteriekort skal bruges 1 gang, så der er ingen snydekort med til at forvirre, så alt skal undersøges nøje.

Det kan være nødvendigt at finde lidt forskellige remedier frem som fx saks, kuglepen og papir for at løse opgaverne (der er en årsag til, at EXIT spillene kun kan spilles én gang).

Går man i stå kan man tage 1-3 hjælpekort. De er lavet således, at man får et lille hint på det første kort. Er det ikke nok, kan man læse hint nr. 2. På det 3. kort findes løsningen, så man kommer altså aldrig til at sidde helt fast.

Vores vurdering

Der er ingen tvivl om, at der er stor forskel på, hvem man spiller med, når man snakker sværhedsgrad i EXIT spillene. Sidst spillede vi niveau 3 og måtte bruge flere hints. Denne gang i niveau 4, brugte vi kun et hjælpekort, som blot bekræftede, hvad vi allerede havde regnet ud.

Hvis man er god til at tænke kreativt og spiller med nogen, som også er god til at ”tænke ud af boksen”, så kan man sagtens tage denne udgave af EXIT.

Der er flere elementer, som går igen fra andre EXIT spil, så har man spillet andre udgaver tidligere, så er man hjulpet lidt mere på vej. Det er dog ikke sådan, at man bare kan suse igennem, selvom man er godt inde i spiludviklernes tanker ift. gåderne - det tog os 1 time og 45 min. at komme igennem. (Hvis ikke vi var så ærekære, kunne vi have taget flere hjælpekort og være hurtigere færdig, men for os er det vigtigere at løse opgaverne end at det skal gå hurtigt).

Hvis man ikke har prøvet EXIT spillene før, så vil det være vores vurdering, at man kommer på prøve i denne udgave. Har man til gengæld lidt erfaring, så har den (efter vores mening) en passende sværhedsgrad. Vi kan være meget i tvivl, om det egner sig til alderen 12+, som det anbefales fra.

Vores piger på 13 og 14 ville formentlig ikke kunne være med, og de ville højest sandsynligt miste interessen ret hurtigt, fordi de vil give op. Vælger man alligevel at tage børnene med i spillet, så aftal evt. på forhånd, at det er tilladt at tage hjælpekort efter x minutter, så man netop ikke mister interessen fordi det bliver alt for svært.

Det er anbefalet for 1-4 spillere. For os passede det rigtig fint med 4 spillere i denne udgave. Man kan i teorien godt være flere, da man jo ”bare” skal udtænke løsninger på gåder/opgaver. Ulempen er, at man kun har 1 bog og få kort i gang. Selv med 4 spillere, sad vi af og til og ventede på hinanden, og på tur kiggede vi på tingene og vendte og drejede det hele et par minutter, før det igen blev givet videre til en af de andre.

Så for mange spillere, kan give for meget ventetid og det ødelægger lidt spillet. Ved en af opgaverne valgte 2 af os faktisk at tage et billede med mobilen, så vi kunne sidde og kigge på den samtidig med en 3. sad med selve bogen. Alt i alt. synes vi, at det var en fin udgave med gode gåder til vores niveau. Vi er ikke bekymret for at tage en udgave på niveau 4 igen og måske endda tage skridtet helt og prøve niveau 5 næste gang.

Endnu et EXIT spil som gav os fin underholdning, og lyst til at prøve igen.

- Joan Frederiksen

Læs også spilanmeldelsen af EXIT: Den Fortryllede Skov

Læs også spilanmeldelsen af EXIT: Den Gådefulde Villa

Læs også spilanmeldelsen af EXIT: Den Sunkne Skat

Anmeldelse af spilCategory_anmeldelse af spilSpilbræt

Smid en kommentar

Alle kommentarer skal godkendes inden de blivet publiceret

Legebyen.dk anbefaler

Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Udsalgspris779,95 kr
På lager
Se varen