Gonge Balanceblomst anmeldelse

Alder: Anbefales fra 3 år | Materiale: Plast og gummi | Mærke: Gonge | Serie: Build-N-Balance® | Produktionsland: Danmark | Styrker: Balance & Motorik

"Ud fra et pædagogisk perspektiv er jeg virkelig fan af Balanceblomsten og resten af Build-N-Balance serien. Jeg elsker når børn kan lege sig til udvikling og læring, hvilket de i den grad kan med Gonge. Blandt andet socialt, hvor børnene udvikler og skaber relationer, når de leger sammen, omkring Balanceblomsten. Derudover spejler de sig i hinanden og bliver fortrolige med de sociale spilleregler. De øver sig i at interagere; tale og lytte med og til hinanden. De øver sig i at samarbejde, gå på kompromis og vente på tur...."

En anmeldelse af Gonge's Balanceblomst byg-selv balancebane

Børn er født nysgerrige, de er nysgerrige på livet, på relationer, på oplevelser og i særdeleshed er de nysgerrige på dem selv. De udforsker, møder og bearbejder nysgerrigheden med deres kroppe og deres sanser. Dette gælder alle vores skønne børn, så lad os da møde dem i deres behov, selvfølgelig på deres helt individuelle udviklingsniveau.

Balanceblomsten fra Gonge giver rig mulighed for læring igennem bevægelse, til børn fra tre års alderen og opefter. Så skynd dig, få lavet en bane i samarbejde med børnene, smid strømperne og udforsk kroppen, og dens fantastiske muligheder. Alt imens, er fem af jeres syv sanser i spil og stimuleres. Balanceblomsten fra Gonge er et rigtig godt eksempel på, når leg og læring går hånd i hånd.

Om Gonge

De fleste forældre kender nok Gonge fra deres børns institutioner. Jeg selv kender mærket fra mit arbejde som pædagog, fra mine pigers institutioner og så kan jeg faktisk også huske det, fra min egen tid på fritidshjemmet. Der havde vi flere Tummelumsker, altså de der røde toppe, som man kan sidde i og så snurre rundt. De var i høj kurs blandt os børn, kan jeg huske.

Det er ikke så mærkeligt, at de fleste børneforældre kender navnet Gonge. Gonge er nemlig et dansk firma, som siden 1966 har produceret motorisk udviklende og sansestimulerende kvalitetslegetøj.

Gonge har blandt andet udviklet en Build-N-Balance® serie, der består af forskellige moduler til opbygning af diverse balancebaner. Man kan således vælge, at købe de forskellige moduler enkeltvis alt efter, hvad man lige søger eller mangler. Men man kan også, hos Legebyen.dk købe Build-N-Balance serien i sæt, blandt andet sættet: Balanceblomsten. Efterfølgende kan man så tilkøbe og tilføje flere moduler fra Build-N-Balance serien til samlingen.

Banerne man kan bygge med Build-N-Balance serien anbefales til børn fra tre år og opefter, og selv de voksne kan udfordre deres motoriske færdigheder, så længe brugervægten altså holdes under 100 kg.

Sættet indeholder:

Balanceblomsten fra Gonge består af tretten dele:

• fire gule balancetoppe i højden 10 cm. Her er det muligt, at sætte planker mm i én højde.
  • tre røde balancetoppe i højden 24 cm. Her er det muligt, at sætte planker mm i tre højder.
  • to blå balanceplanker.
  • to grønne log planker.
  • en lilla slack line. Der medfølger et stykke værktøj, som kan bruges til at stramme linen, hvis den bliver slap.
  •  en grøn rocking planke.

Lad legen begynde

Da vi for første gang pakkede alle delene til Balanceblomsten fra Gonge ud, blev de nærstuderet godt og grundigt af begge piger. Pigerne var især spændte på den grønne rocking planke og den lilla slack line. Vi samlede alle delene på midten af gulvet, og så blev vi enige om, at lade os inspirere af billedet af Balanceblomsten, så det var den første bane, der blev bygget. Den første men absolut ikke den sidste. For da Balanceblomsten var afprøvet, mange gange, gik pigerne i gang med at bygge nye udfordrende baner, dette med hjælp fra deres fantasi.

Der blev bygget runde baner, hvor de skulle gå i ring. Firkantet baner, hvor de kunne gå rundt men også på tværs. Lange baner, som gik fra den ene ende af stuen til den anden, hvor de inddrog sofaen i banen. Selv mor her, fik prøvet en del af banerne sammen med pigerne. Hvilket de synes, var meget underholdende og hyggeligt.

Pigernes egne ord om Balanceblomsten fra Gonge

Silje 7 år: “Jeg er rigtig glad for vores balanceblomst. Det er sjovt at gå på de forskellige ting, de mærkes meget forskelligt på fødderne. Nogle af dem er runde som træstammer, en af dem vipper, og nogle af dem er bare helt lige. Jeg har altid bare tæer, når jeg går på banerne, som vi bygger. Så kan jeg nemlig nemmere stå fast og mærke min balance igennem fødderne. Min yndlings del er linen, den er meget sjov at gå på og så synes jeg, at det er sjovt at træne min balance på den. Jeg synes det er fedt, at man selv kan bestemme, hvordan banen skal se ud og om plankerne skal gå lige ud, opad eller nedad. Jeg tror, at jeg har leget med Balanceblomsten hver dag, siden vi fik den. Nogen gange leger jeg med min lillesøster og nogen gange leger jeg bare selv.”

Lucca 5 år: “Det er rigtig sjovt at lege med balanceblomsten, jeg kan især godt lide at lege jorden er giftig med min storesøster. Mine fødder driller mig nogen gange rigtig meget, så jeg bruger også banerne til, at træne mine fødder til ikke, at drille så meget. Jeg kan bedst lide de blå planker, der er helt lige, for dem synes jeg, er ret nemme. Når jeg skal gå på de andre, kan jeg godt lide, at der er nogen, som holder mig i hånden eller går ved siden af mig. Jeg er blevet rigtig god, men jeg øver mig stadig meget på grund af mine drillefødder.”

Morens og pædagogens mening om Balanceblomsten fra Gonge

Balanceblomsten bliver brugt flittigt af begge piger herhjemme, både i fælles leg men også i aleneleg.

Udover balanceblomstsættet, har vi herhjemme også den lilla Wobbling Planke, som kan vippe fra side til side, når man står på den. Samt den grønne Balance Disk, som vipper til alle sider.

Jeg synes, at det er virkelig godt tænkt, at man hos Legebyen.dk, kan købe modulerne enkeltvis eller i sæt, og tilføje med enkelte moduler alt efter behov.

Når pigerne leger i fællesskab med delene fra Build-N-Balance serien, sætter de dem sammen på kryds og tværs, de prøver sig hele tiden frem. Skal planken gå fra en gul balancetop til toppen af en rød balancetop? Så man går op ad eller ned ad, eller skal den måske gå lige over? Pigerne er rigtig gode til at samarbejde om at lave baner, hvor de begge to kan være med, og hvis Lucca synes, at det er lidt svært, er storesøster altid klar med en hånd, hun kan støtte sig til.

Balanceblomsten er så populær herhjemme, at den er fremme dagligt og nogle dage flere gange om dagen. Banerne der bliver bygget, er aldrig ens, fordi mulighederne er så mange.

Begge piger har motorisk stor glæde af balanceblomsten fra Gonge. Silje er ikke udfordret på sine motoriske færdigheder. Hun har dog stadig stor glæde af, at bevæge sig og bruge balanceblomsten til, at videreudvikle og stimulere motorikken og sanserne. Lucca er udfordret i form af, at hun er hypermobil i begge fødder. I legen med Balanceblomsten og elementerne fra Gonge, styrkes hendes muskulatur i fødderne, hvilket er med til, at afhjælpe nogle af de udfordringer, som hun oplever i forbindelse med hypermobiliteten. Derudover har hun selvfølgelig også samme glæde af legen som Silje.

De enkelte moduler fylder ikke i sig selv meget, når de leges med. Har man et sæt, som Balanceblomsten, kræver det noget gulvplads. Ikke meget og det behøves ikke, at være en kæmpe stor tom firkant, da modulerne jo er ret fleksible. Når Balanceblomsten pakkes væk efter leg, kan toppene stables og plankerne kan stilles tæt op ad hinanden, så det ikke fylder så meget.

Ud fra et pædagogisk perspektiv er jeg virkelig fan af Balanceblomsten og resten af Build-N-Balance serien. Jeg elsker når børn kan lege sig til udvikling og læring, hvilket de i den grad kan med Gonge. Blandt andet socialt, hvor børnene udvikler og skaber relationer, når de leger sammen, omkring Balanceblomsten. Derudover spejler de sig i hinanden og bliver fortrolige med de sociale spilleregler. De øver sig i at interagere; tale og lytte med og til hinanden. De øver sig i at samarbejde, gå på kompromis og vente på tur.

Motorisk bliver børnenes nysgerrighed og fantasi virkelig afprøvet. De afprøver og udvikler deres egne motoriske færdigheder samt grænser, og udfordrer også sig selv, i takt med denne udvikling og grænsesætning.

Vores sanseintegration, altså vores evne til, at bearbejde de sanseindtryk, som vi møder i hverdagen og bruge dem bedst muligt, er forudsætningen for læring og udvikling gennem leg hos barnet. Vi oplever og forholder os til verdenen gennem bearbejdelsen af de informationer, som vi får fra menneskets syv sanser.

Når vi leger med Balanceblomsten, er det primært synssansen, høresansen, den vestibulære sans (labyrint- og balancesansen), den taktile sans (berørings- og følesansen samt bevægelsessansen (muskel-, led- og stillingssansen), der er i spil.

Fem ud af syv sanser, der alle hjælper os med, at opleve og forholde os til lige netop vores verden, på den mest hensigtsmæssige måde.

Der er slet ingen tvivl om, at Balanceblomsten og resten af Build-N-Balance serien er et hit herhjemme. Vi hygger os og griner, når vi leger sammen, samtidig udvikler vi os og bliver klogere på os selv og hinanden. Som mor og pædagog, giver jeg min varmeste anbefaling til de her lækre produkter fra Gonge.

- Maria Ejler

Læs mere om og forstå de 7 sanser

Læs mere om det populære motoriklegetøj fra Gonge