Send e-mail

kontakt@legebyen.dk

Ring til os:

tlf.: 72 622 630

Åbningstider:

Hverdage 8:30 - 15:30

En spilanmeldelse af Carcassonne Safari

"Carcassonne Safari får de varmeste anbefalinger herfra! Det kommer helt sikkert til at stjæle lidt spilletid fra originalen herhjemme, selvom det aldrig kommer til at erstatte den..."

Carcassonne Safari spilanmeldelse

Alder: Anbefales fra 7 år | Spilletid: Ca. 30 – 45 min | Spillere: For 2 – 5 deltagere | Mærke: Lautapelit / Spilbræt

“Carcassonne Safari får de varmeste anbefalinger herfra! Det kommer helt sikkert til at stjæle lidt spilletid fra originalen herhjemme, selvom det aldrig kommer til at erstatte den. Jeg er stor fan af det oprindelige Carcassonne, og jeg må sige at Carcassonne Safari ikke har skuffet mig. Det kan godt være at gameplayet egentlig er ret meget det samme, men der er alligevel nogle taktiske forskelle pga. den nye måde at score point på – f.eks. gør det en forskel, at man ”ustraffet” kan lægge noget til en modstanders vej eller bush, hvis der er et andet element man selv kan bruge, så længe det dyr, der er på brikken, allerede findes i modstanderens bush/vej…”

En spilanmeldelse af Carcassonne Safari

Carcassonne er nok det jeg vil kalde en nyklassiker, og der findes et hav af udvidelser til det, så der er ikke den store risiko for at det skal blive ensformigt. Alligevel har Z-MAN Games lavet nogle nye, selvstændige udgaver, som de har valgt at kalde ”Around the World”, og en af dem er Carcassonne Safari, som jeg har fået lov at prøve.

Da en del af gameplayet minder om det originale Carcassonne (som du kan se en anmeldelse af her), vil jeg nok tit og ofte beskrive forskellene mellem de to spil, men jeg vil også forsøge at beskrive Carcassonne Safari for dem, der ikke har stiftet bekendtskab med Carcassonne før.

Indholdet af æsken


I æsken finder man:

  • 73 landskabsbrikker i kraftigt pap
  • 50 dyrebrikker i kraftigt pap
  • 5 pointbrikker med 50 på den ene side og 100 på den anden
  • 37 træbrikker, heraf 30 spillerbrikker (”meeples”), 5 pointbrikker (elefanter) og 2 jeeps
  • 1 pointbræt
  • Regler på de nordiske sprog

Papbrikkerne er dejligt kraftige, og skal nok holde til mange spil. Vi har i hvert fald ikke haft nogle problemer med vores oprindelige udgave (som er samme kvalitet), og det er blevet spillet utallige gange.

Æsken er lavet så der er to mindre rum, hvor det hele (undtaget pointbræt og regelhæfter) kan være. Det er vældigt fint, men det betyder også i min optik, at æsken kunne have været noget mindre 😄   Den er dog stadig i den mindre ende (ca. 28 x 19 cm).

Hvis pointbrættet var sammenklappeligt, kunne æsken være halvt så stor

Sådan spiller man Carcassonne Safari

Reglerne i Carcassonne Safari er egentlig ikke specielt komplicerede, men det kan godt være svært at forklare dem kortfattet… Det hele kommer dog til at give meget mere mening når man begynder at spille 😄  Here goes:

Spillerne vælger hver en farve, og tager alle træbrikkerne i den farve. Landskabsbrikkerne blandes og lægges i nogle bunker med bagsiden opad. Startbrikken, som er en landskabsbrik der er større end de andre, lægges midt på bordet, og de to jeeps placeres ved siden af. Sæt elefanterne på pointbrættet – dem flytter man efterhånden som man får point.

Spillerne skiftes nu til at trække en landskabsbrik, som skal lægges til det landskab, der vil begynde at brede sig på bordet. Brikken skal passe til de brikker man lægger den op til, så er der en vej (eller ”dyreveksel”), skal den passe til en anden vej osv. Der er så forskellige landskabselementer på brikkerne, som kan give point (eller andre fordele):

  • Dyreveksler (jeg kommer nok til at kalde det ”vej” resten af artiklen 😄)
  • Bush (skov)
  • Baobabtræer (giver ikke point, men derimod dyrebrikker – dem kommer vi til)

Meeples er vigtige!

Hvis man vil have point/dyrebrikker for vej, bush eller baobabtræ, skal man sætte en af sine 6 træbrikker, som kaldes for ”meeples”, på den pågældende landskabsdel for at markere ”ejerskab” af den – man kan kun sætte én meeple per tur (og kun på den landskabsbrik man lægger i den tur), så hvis der f.eks. er både vej og bush på brikken, må man vælge.

Man må dog kun sætte en meeple, hvis der ikke allerede er en meeple på den pågældende landskabsdel. Lægger man f.eks. en brik, så man gør en eksisterende vej længere, kan man altså ikke sætte en meeple på vejen, hvis der står en i forvejen på en af de andre brikker, der udgør vejen.

Hvis man udbygger en vej eller noget bush, som man allerede ejer (har en meeple på), skal man altså ikke sætte en meeple mere. Lyder det forvirrende? Det er det heldigvis ikke i praksis 🙂   Man skal passe på ikke at sætte alle sine meeples ud, for så har man jo ikke nogen at sætte på, hvis man skulle trække en god landskabsbrik…

Nyhed: Dyrebrikker – og de er også vigtige!

Hvis man vælger ikke at sætte en meeple, kan man i stedet starte/udbygge et vandhul, og her kommer dyrebrikkerne ind. Dyrebrikkerne er små kvartcirkler med et dyr på, og dem kan man vælge at lægge i stedet for at sætte en meeple på et stykke landskab – der skal dog også bruges en meeple, når man starter et vandhul, men ikke for at udbygge det. Vandhullerne giver så point efter hvor mange brikker der er lagt i det – første brik giver 3 point, anden brik giver 4 point, tredje brik giver 5 point og fjerde brik (der fuldfører vandhullet, der nu danner en cirkel) giver 6 point. Man kan godt udbygge et vandhul som en anden spiller har startet. Når et vandhul er fuldført, får ”ejeren” sin meeple tilbage samt 3 point, så hvis det er ejeren der lægger den sidste brik i vandhullet, scorer han altså 9 point.

Man får dyrebrikker ved at lægge landskabsbrikker med baobabtræer på, og sætte en meeple på træet. Når man sætter meeplen får man 2 dyrebrikker, og når man fuldfører træet (ved at lægge brikker hele vejen rundt om brikken med træet) får man 2 dyrebrikker mere samt sin meeple tilbage.

Flere måder at få point på

Når man har sat en af sine meeples på en vej, noget bush, et baobabtræ eller et vandhul, bliver de stående der til det er ”fuldført”. En vej er fuldført, når der ikke er nogle løse ender, der går ud af en brik; en bush er fuldført når den er lukket hele vejen rundt; et baobabtræ er fuldført når det er omringet af brikker og et vandhul er fuldført, når der er lagt 4 brikker, og det dermed danner en cirkel.

Når en vej eller bush er fuldført, giver det point – man tæller hvor mange forskellige dyr, der er på vejen eller i bushen, og så får man point efter et skema (1 dyr = 1 point, 2 dyr = 3 point, 3 dyr = 6 point, 4 dyr = 10 point og 5 dyr = 15 point). Det er vigtigt at det er forskellige dyr – er der 5 elefanter på vejen og ingen andre dyr, giver vejen kun 1 point. Her kan dyrebrikkerne komme til hjælp igen. Når man fuldfører en vej eller en bush, må man nemlig bruge en af sine dyrebrikker til at ”udvide” med en dyreart (hvis man har en brik med et dyr, som ikke er på vejen/i bushen), og dermed få flere point.


En fin lille detalje er, at pointskemaet er trykt på pointbrættet, så man ikke hele tiden skal have reglerne frem, når man ikke kan huske tallene 😄

Det er altså vigtigt at få fuldført sine landskabselementer – for det første løber man ellers tør for meeples, og for det andet giver det langt flere point.

Spillet slutter, når der ikke er flere landskabsbrikker.

Når man kun er 2 spillere, når man scorebrættet nogle gange rundt, og her hjælper pointbrikkerne med 50 og 100 med at holde styr på omgangene.

Jeeps – jeg ved ikke helt hvad jeg skal synes…

Den sidste ting (tror jeg) jeg mangler at nævne, er de to hvide jeeps. De står udenfor startbrikken til at starte med, og de kan flyttes på to måder. Den ene er bare at vælge at flytte den – det kan man gøre hvis man ikke sætter en meeple, når man har lagt sin landskabsbrik, eller bygger et vandhul, men det giver ikke point – det er kun for at placere den bedre i forhold til ens planer. Den anden måde er at ”fordrive” den – altså lægge en landskabsbrik der, hvor jeepen står. Gør man det, må man stadig sætte en meeple eller bygge vandhul, og når man er færdig, må man sætte jeepen et nyt sted, og indkassere 3 point.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal synes om de jeeps… Specielt ved 2 spillere kan de gøre en uventet stor forskel, da en spiller kan få placeret en jeep, så han i hver tur fordriver den og scorer 3 point, hvis ikke modstanderen bruger et træk på at flytte den – men det er jo så på bekostning af træk, der giver point…

Safari vs. original

Dem, der allerede kender Carcassonne, vil helt sikkert gerne vide: Hvor stor forskel er der så på den originale og Carcassonne Safari? Svaret er lidt tvetydigt: En del, og så alligevel ikke så meget… Lad mig prøve at forklare:

  • Grundtanken i spillet er den samme: Man lægger landskabsbrikker og scorer point.
  • Måden at score point på er dog ny – her får man point per dyreart, der er i ens landskab, hvor man i originalen får efter størrelsen. Det føles egentlig ikke voldsomt meget anderledes, men det giver alligevel nogle taktiske forskelle.
  • Mekanikken med bønder er væk. Til gengæld er der kommet nogle andre nye ting i stedet, som dog ikke minder om bønderne.
  • Bushes/dyreveksler er generelt mindre/kortere end byer og veje i originalen, hvilket gør at man ikke rigtigt får ”stjålet” fra hinanden. Man lukker dem meget hurtigere, når man når op på 3-4 dyrearter, hvis man har dyrebrikker til at tilføje en dyreart.
  • Dyrebrikkerne er en af de større nye ting. Det at man lige kan booste sine point når man afslutter en bush eller en vej, det synes jeg er meget cool.
  • Vandhullerne virker også okay – når man lige vænner sig lidt til det, er det meget sjovt at man kan få point for at lægge dyrebrikker på et vandhul, som en modstander har startet. Man kan også drille modstandere, hvis de har meeples på vandhuller, ved at lægge landskabsbrikker ved siden af, som der ikke kan laves vandhul på, så de ikke kan fuldføre vandhullet og få deres meeple tilbage.
  • Jeeps har jeg til gengæld (som tidligere nævnt) lidt blandede følelser for. For min skyld kunne de godt have været udeladt, men når de nu er der, kan man da godt tage 3 ekstra point en gang imellem, når man lægger en brik der, hvor der står en jeep. Jeg skal nok bare vænne mig til dem.

Så hvis du allerede har Carcassonne, og overvejer om du også skal have Safari udgaven, må det komme an på hvor glad du er for spillet. Basalt set rammer det den samme nerve som det originale Carcassonne, men er alligevel forskelligt nok til at det ikke bare er det samme. Så kan man lide originalen, vil man efter min overbevisning også kunne lide denne udgave, og den vil give lidt variation, men er man ikke så meget til originalen, gør Safari ikke helt nok nyt, til at overbevise en. Vil du gerne anskaffe dig dit første Carcassonnespil, og overvejer om det skal være originalen eller Safari, ville jeg starte med originalen pga. de mange udvidelsesmuligheder, men tage Safari hvis dyretemaet lokker mere end at lave byer 🙂

Alle landskabsbrikker er lagt, så de sidste point skal tælles op

Vores vurdering af Carcassonne Safari

Jeg er stor fan af det oprindelige Carcassonne, og jeg må sige at Carcassonne Safari ikke har skuffet mig. Det kan godt være at gameplayet egentlig er ret meget det samme, men der er alligevel nogle taktiske forskelle pga. den nye måde at score point på – f.eks. gør det en forskel, at man ”ustraffet” kan lægge noget til en modstanders vej eller bush, hvis der er et andet element man selv kan bruge, så længe det dyr, der er på brikken, allerede findes i modstanderens bush/vej. Til gengæld kan jeg godt savne den der ”wow, den her by bliver for vild, hvis jeg får den lukket” følelse (har du spillet Carcassonne, ved du hvad jeg taler om!)

Safari-temaet synes jeg er cool, og jeg synes det er vellykket lavet. Tilføjelsen af dyrebrikker er nok den største nyhed i forhold til originalen, og jeg synes det fungerer godt.

Spilletiden er angivet til 30 minutter – det er nok lidt optimistisk (i hvert fald for os), men 45 minutter er ikke urealistisk. Det kommer selvfølgelig an på, hvor længe man tænker 😄  En god lille husregel vi plejer at spille med, er at når man har sluttet sin tur, trækker man sin næste brik, så man har en runde til at overveje hvad man vil gøre, hvor man kan se den brik, man skal spille. Det hjælper på ”død tid” hvor man sidder og tænker.

Carcassonne Safari får de varmeste anbefalinger herfra! Det kommer helt sikkert til at stjæle lidt spilletid fra originalen herhjemme, selvom det aldrig kommer til at erstatte den.

– Kim Larsen

Læs også anmeldelsen af det originale Carcassonne brikspil

Læs også spilanmeldelsen af Nova Luna brikspillet

Læs også spilanmeldelsen af My City spillet

Kim Larsen

Vi er en familie på 4 – Kim og Lisbeth på hhv. 40 og 38 og pigerne Marie på 6 og Stine på 3 år.

Vi voksne elsker at spille spil, og den glæde prøver vi selvfølgelig at give videre til vores børn. Den store tøs elsker Ticket to Ride børneudgaven (My First Journey), og er også ret vild med Vikingernes Dal, Vildkatten og en masse andre. Den lille er der ikke så stort udvalg til endnu, men hun elsker at sidde og nørkle med ToPoLoGo Geo, og Lille Storm spillene og My First Vildkatten er også sikre hit.

Når vi voksne skal spille, har vi et par hold spillevenner, og vi er ret alsidige i vores smag.

Vi har på det seneste også fået øjnene op for nogle af de spil, der er designet til 2 personer, da det nogle gange kniber med at finde dage, hvor både vi og spillevennerne kan...

Nogle af vores yndlingsspil inkluderer (men der er mange flere):

Når vi bare er 2:

7 Wonders Duel (og udvidelsen Pantheon)
Splendor og udvidelsen Cities of Splendor (spilles også når vi er flere)
Quacks of Quedlinburg (Kvaksalver på dansk)
Carcassonne (spilles også når vi er flere)
Pandemic, ofte med en “ekstra makker” så vi i fællesskab styrer 3 karakterer - det synes vi virker sjovere end 2
Terraforming Mars når vi har god tid ?

Med andre (3-4 spillere):

Quacks of Quedlinburg (Kvaksalver på dansk)
Catan med diverse udvidelser
Agricola (“kun” family edition indtil videre, som er en lidt forsimplet version)
Pandemic
Ticket To Ride Europe
The Crew
Terraforming Mars (hvis det er en heldags-spilledate ?)

Skriv et svar