Ludo Quiz spilanmeldelse

Alder: Anbefales 10 år | Spilletid: Ca. 30 - 60 min | Spillere: For 2 - 4 spillere | Mærke: 1play | Antal: 1 spil i æske med 3800 spørgsmål

"Det er rigtigt dejligt med et spil, hvor der er både børne- og voksenspørgsmål. Særligt når man spiller quizspil med yngre børn, kan det udjævne aldersforskellen, og på den måde er det sjovt for både børn og voksne. Noget, jeg manglede her og som faktisk gør sig gældende ved mange brætspil af samme genre, var at finde ud af, hvilken aldersgruppe børnespørgsmålene er til..."

En spilanmeldelse af Ludo Quiz

De fleste kender Ludo fra deres barndom næsten uanset alder. Efterhånden, som der findes et hav af brætspil i forskellige varianter, så er Ludo ikke nær så populær mere, men måske er det netop derfor, de har forsøgt at viderebygge på det og har fundet på Ludo-Quiz.

Indhold

Spillet kommer i en god solid æske, der måler 27*27*9 cm. Den indeholder en tyk solid spilleplade, hvor den ene side er op til 4 spillere og den anden side op til 6 spillere. Derudover indeholder den 1 terning, 12 brikker i 6 forskellige farver, kasser med spørgsmålskort fordelt i børn og voksne. (3800+ spørgsmål) og spillevejledning på dansk.

Det er en simpel og letforståelig spillevejledning. Har man spillet Ludo før, er det endnu hurtigere at lære, da de fleste regler fra Ludo er overført til dette spil.

Selve spillet

I modsætning til de fleste andre spil er det den ældste spiller, der starter.

Alle spillere har 2 brikker, som i starten står ”hjemme”. For at de kan få adgang til spillepladen, skal man slå en 6´er. Hvis begge brikker er hjemme, har man 3 forsøg til at slå en 6´er. Lykkes det at slå en 6´er, må man rykke sin brik ud og slå igen. Det er det eneste tidspunkt, hvor man får lov at slå igen på en 6´er.

Hvis fx Anders har en brik ude på spillepladen og en spiller hjemme og slår en 6´er, kan han vælge enten at flytte brikken rundt på spillepladen, som allerede var kommet ud og så slutter hans tur. Eller han kan tage brikken, som står hjemme, bruge 6´eren til at få den ud på spillepladen, og så må han slå igen. Hvis det ikke lykkes på de 3 slag, er det næste spillers tur.

Felterne på de to spilleplader er inddelt i kategorier:

  • Sport – gul
  • Musik – lilla
  • Litteratur og historie – hvid
  • Film og tv – sort
  • Grib chancen – pink
  • Geografi – Blå

Når man lander på et felt, får man et spørgsmål i den tilhørende farve/kategori. Kortene er delt op i børnespørgsmål og voksenspørgsmål. Kan man svare rigtigt, må man slå igen og flytte antal felter, som terningen viser. Svarer man forkert, skal man blive stående. Nu får de øvrige spillere mulighed for at rykke 1 felt frem, hvis de kan svare på spørgsmålet.

Det er altid spilleren til højre for den aktive spiller, der skal læse spørgsmålet højt. Det giver mening, fordi man går venstre om, når de andre spillere får lov at gætte på det svar, som den aktive spiller, svarede forkert på. Oplæseren kan se svaret og får derfor ikke lov at svare.

Et eksempel med 4 spillere vil fungere således:

Spiller 1 lander på et lilla felt og får et musik spørgsmål, som bliver læst højt af spiller 4, som sidder til højre for spiller 1. Spiller 1 svarer forkert på spørgsmålet, og spiller 2, som sidder til venstre, får nu muligheden for at svare.

Spiller 2 svarer forkert og dermed får spiller 3 nu chancen for at svare rigtigt. Spiller 3 kender ikke svaret og siger ”pas”. Da spiller 4 var oplæser, dør kortet og turen går videre. Nu er det spiller 2, der er den aktive spiller og spiller 1 er oplæser. Denne gang svarer spiller 2 korrekt, slår ”4” med terningen og flytter 4 felter frem.

Spiller 2 får et nyt spørgsmål, som han/hun ikke kan svare på. Spiller 3 får som den første chancen for at gætte, men svarer forkert. Spiller 4 gætter rigtigt, og må flytte 1 felt frem på pladen (såfremt han/hun har mindst 1 brik ude på spillepladen). Så går turen videre til spiller 3, som er den aktive spiller og spiller 2 er oplæser og så fremdeles.

Hvis man lander på et stjernefelt, hopper man direkte videre til næste stjernefelt. Lander man på stjernefeltet tættest på eget målfelt, bliver man dog stående. Alle stjernefelter er ”frit valg felter”. Det betyder, man helt selv vælger, hvilken farve/kategori, man ønsker at får et spørgsmål fra.

Lander man på en globus bliver man stående, men har den fordel, at man ikke kan slås hjem. Hvis en anden spiller er nødsaget til at rykke frem og lande på samme globus, ryger vedkommende til gengæld hjem, da der ikke kan stå 2 forskellige spillere på samme felt og den første på globussen har ”førsteret” til feltet (undtagelse: hvis det er en anden spillers startfelt, vil denne spiller ALTID have førsteret til pladsen, uanset hvem der stod der først). Globus felterne er ”Grib chancen” felter, hvor man kan få spørgsmål indenfor alle mulige slags emner.

På alle andre felter end globus er det som udgangspunkt personen, som først stod på feltet, der bliver slået hjem, hvis en anden spiller lander på det samme felt. Dog med den undtagelse, at man ikke kan slås hjem, hvis beggeens brikker står sammen på feltet, ligesom i almindelig Ludo. I almindelig Ludo, hvor man har 4 brikker i spil, kan man spærre et felt længe ved at have 2 brikker på samme felt. Det kan ikke lade sig gøre i Ludo Quiz, når man kun har 2 brikker at vælge imellem.

Man skal nemlig altid flytte sin brik, hvis man kan. Man kan derfor risikere at slå sig selv hjem, ved at blive tvunget til at flytte frem på en globus med en modstanderbrik på eller et felt med 2 af modstanderens brikker.
Har man begge sine brikker i spil er det lidt nemmere at undgå dette sker, men jo flere spillere, des større er risikoen for at blive slået hjem eller slå sig selv hjem.

Når en spiller er kommet pladen rundt, rykkes brikken ind i mål. Man behøver ikke slå det præcise antal for at rykke ind. Når begge brikker er rykket ind i mål, skal spilleren svare rigtigt på mindst 3 af 6 spørgsmål på et spørgsmålskort. Lykkes det ikke i første forsøg, må man prøve igen næste gang, det er ens tur osv.

Vores vurdering

Det er rigtigt dejligt med et spil, hvor der er både børne- og voksenspørgsmål. Særligt når man spiller quizspil med yngre børn, kan det udjævne aldersforskellen, og på den måde er det sjovt for både børn og voksne. Noget, jeg manglede her og som faktisk gør sig gældende ved mange brætspil af samme genre, var at finde ud af, hvilken aldersgruppe børnespørgsmålene er til.

I vores første spil var vi 4 spillere i alderen 14, 15, 20 og 40 år. Vi valgte, at alle under 18 måtte høre under ”børn” og alle over 18 måtte høre til ”voksen”.

Spillet er anbefalet fra 10 år og opefter, men visse spørgsmål er ret nemme selv for en 10-årig. Det kunne fx være:

  • Hvad er Rasmus Klumps yndlingsret
  • Hvad hedder Peter Plys´ vilde og stribede ven?
  • Til gengæld er der også en del spørgsmål, som jeg umiddelbart vil vurdere for svære for en 10-årig som fx:
  • Hvilken dansker kørte Formel 1 i 2019?
  • Hvem vandt Dansk Melodi Grand Prix i 2019?

Hvis man er et lidt ældre barn (ung) så er der nogle af de ”nemme” spørgsmål for yngre børn, som bliver svære, fordi man ikke længere ser Ramasjang, tegnefilm osv. Det kunne fx være:

  • Bruno fra Ramasjang mangler sin højre pote, hvad har han i stedet for?
  • Hvem på Ramasjang er Gittes makker?

(På samme måde ville de fleste voksne nok også have svært ved at svare, medmindre de pt. har mindre børn, som gør de har kendskab til det)

Så faktisk har jeg lidt svært ved helt at sige, hvilken alder kortene passer til. Som sagt spillede vi med børnespørgsmål til de to, som var 14 og 15 år, og de kunne svare på ca. halvdelen af spørgsmålene.

Voksenspørgsmålene virker umiddelbart til at passe bedst til aldersgruppen 25-65 år. Der er almen viden såsom:

  • Hvilket år angreb Japan den amerikanske flødebase Pearl Harbor?
  • Hvad hedder det højeste punkt på Bornholm?

Så er der mere specialiseret viden indenfor hvert sit felt som: ”Hvad var stillingen da de danske håndbold-herrer vandt VM i 2019?” under kategorien sport. Men også en del spørgsmål af nyere karakter som fx: ”Hvilken amerikansk rapper spiller hovedrollen i filmen 8 Mile?” eller ”Hvilken bogserie har forfatteren E.L. James skrevet?”

Det gode ved Ludo Quiz er, at man ikke behøver være klog for at vinde. Man slår altid først i sin tur og flytter brikken og kan man svare rigtigt på spørgsmålet, får man bare som bonus lov at fortsætte med at slå. Men svarer man forkert hver gang, så rykker man sig stadig rundt på pladen.

Spillet er vurderet til at tage 30-60 min. Enten er vi bare meget uheldige, eller også er vi for konkurrencepræget, og slår hinanden hjem for ofte, når muligheden er der. Det har ikke kunnet lade sig gøre for os at spille på under 1 time.

Tværtimod måtte vi i et spil stoppe efter 2 timer, da vi optog pladsen på spisebordet, hvor resten af familien stod og trippede for at få aftensmad. Hvis man er fan af Ludo og Quizspil som fx Trivial Pursuit og altid har drømt om en sammensmeltning af de to slags spil, så kunne Ludo Quiz være et fint bud.

Jeg kan egentlig meget godt lide begge slags spil, men for mig var det ikke et hit at slå dem sammen.

Der gik alt for meget tid med at slå hinanden hjem, og ikke mindst at sidde fast, fordi man ikke kunne slå en 6´er, som kunne få brikkerne ud på spillepladen. Det tager simpelthen for lang tid at spille, så man når at køre træt i det. Med lidt ændringer hist og her, kunne man måske godt få det til at fungere lidt bedre, men med 110+ spil i skabet, så bliver Ludo Quiz desværre nok ikke et af de spil, der oftest vil blive fundet frem her på matriklen.

- Joan Frederiksen

Læs også spilanmeldelsen af Tegn pladen fuld

Læs også spilanmeldelsen af Danmark spillet

Læs også spilanmeldelsen af Partners Duo

 

 

 

 

1playAnmeldelse af spilCategory_anmeldelse af spil

Smid en kommentar

Alle kommentarer skal godkendes inden de blivet publiceret

Legebyen.dk anbefaler

Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Udsalgspris779,95 kr
På lager
Se varen