Børnealfabetet anmeldelse

Alder: Fra 6 år | Spilletid: Op til 60 min. | For 2-4 spillere

Vi har fået lov at teste børnealfabet fra Alga. Spillet indeholder 2 forskellige varianter, og vi har primært spillet variant 2, da mine drenge er henholdsvis 3 ½ og 6 år, og ingen af dem har endnu knækket læsekoden.

Spillet består af en plade med 2 forskellige sider, en sort pose med bogstavbrikker og en god håndfuld blå pointmønter samt en blok til at føre regnskab på. De blå pointmønter skal bruges til spilvariant 2, men blokken skal bruges til spilvariant 1.

Spilvariant 1

Spilvariant 1 består af den del af pladen, hvor der i midten er et felt med ALGA-logoet, og som danner udgangspunktet for hele spillet. Man kan være 2-4 spillere, og man anbefaler at spillerne kan læse.

Ud fra midten skal man på skift danne ord ud fra de 8 bogstaver som man trækker i en posen ved spillets begyndelse. Ordene kan laves lodret eller vandret, og det gælder selvfølgelig om at få flest mulige point. Når det første ord er lagt, danner det udgangspunkt for resten af spillet, da man skal bygge nye ord ud fra de brikker som allerede ligger på pladen. Samtidig kan man være heldig at ramme felter med +1 (gul), +2 (grøn), +3 (blå) eller +4 (rød) således, at man udover at få 1 point pr. bogstav man lægger, også får ekstra point for de farvede felter. Desuden får også 25 ekstra point, hvis man på en gang bruger alle sine 8 bogstavbrikker, det har vi til gode endnu at prøve, så det sker vist ikke ret tit. Når man har dannet et ord, skal man huske at trække nye brikker i posen, så man hele tiden har 8 brikker foran sig. Hvis man ikke kan bruge sine brikker, og dermed ikke danne et nyt ord, når det er ens tur, så skal man bytte en brik i posen og give turen videre til næste spiller.

Ifølge reglerne må man ikke lægge ned til et ord uden at ændre betydningen. Fx må man ikke lægge EN ned til HUND, så det danner HUND-EN, men derimod må man gerne lægge HUN ned til DEN, så det danner HUN-DEN. Men da vi fik et par ældre børn til at prøve spillet af, brugte de altså at man gerne må lave kombinationen af HUND og EN til HUNDEN. Så det vigtigste er vist, at alle er enige om reglerne fra spillets start.

Vores erfaring med denne variant er, at man skal være ret dygtig til at finde på ord og stave for at spille denne variant. Men vi har forsøgt os med en ”mellem variant” af spilvariant 1 og spilvariant 2 som vores dreng på 6 år godt kan være med til, men han foretrækker klart spilvariant 2.

I denne mellem variant har vi ikke brugt midten som udgangspunkt, og man har ikke skulle danne nye ord ud fra ord der allerede lå på pladen, men derimod lave små ord ud fra sine egne bogstaver og lægge ud fra et point på pladen. Eksempelvis ordet KAT og så lægge det ved et blåt +3 felt, så man får 6 point for det, og så give turen videre. Vi har ligeledes spillet med at man kunne bruge sin tur på at bytte det antal bogstaver som man ønsker, så man i næste runde kan lave et nyt ord. Denne variant har udelukkende være for at præsentere ham for spilvariant 1 uden at det var for svært, og så han kan lære det med at tælle point sammen.

Spilvariant 2

Spilvariant 2 er uden tvivl den variant som vi har spillet mest. Her er ordene givet på pladen på forhånd, og man kan være 2 spillere. Man kan også spille sammen 4, men så skal man spille i hold på 2 og 2. Det kan være en fordel med mindre børn, fordi man så kan være en voksen og et barn sammen, eller at børnene kan hjælpe hinanden. Denne variant kan spilles selvom man ikke kan læse eller stave. Der er nemlig både et billede og et ord, så det eneste man skal kunne er at koble bogstavet på pladen med bogstavet på brikken. Det kan vores 3 ½ årige sagtens være med til, men han interesserer sig også for bogstaver.

Pladen er opdelt i 2 sider, som hver især består af 18 ord + billeder som man ud fra sine bogstavebrikker skal bygge, altså man dækker de ord som allerede står på pladen med sine bogstaver. Man får mellem 1-3 blå pointbrikker pr færdigt ord, og den som først får samlet 10 point har vundet spillet.

Man begynder med at putte alle bogstaver i den sorte pose, dog kan man med fordel hvis man spiller med mindre børn fjerne W,Q og X, da de ikke skal bruges. Begge spillere får lov at trække 3 bogstaver til at begynde med, og de skal så efter tur lægge deres 3 brikker ned på deres side af pladen. Spilleren må lægge dem præcis hvor de ønsker på sin side af pladen, så hvis man har brikkerne T, V og E, må man lægge dem lige hvor man har lyst, fx T i træ, V og E i vase. Når man har lagt sine 3 brikker ned, må man tage 3 nye brikker og dernæst give turen videre.

Ifølge reglerne skal man spille taktisk og holde øje med hvor modstanderen lægger sine brikker, for når man har bygget et ord færdigt, fx SOL, så må man tage modstanderens bogstaver i ordet over for det færdige ord, i dette tilfælde TOG, hvor der måske ligger T og G, og så må man bruge dem på sin egen side af pladen. Denne regel har vi dog ikke brugt med vores børn herhjemme, fordi de ikke helt forstår hvorfor man må det, og fordi de endnu ikke formår at spille så taktisk at det giver mening. Men jeg har prøvet reglen af med nogle børn omkring 8 år, og her giver det rigtig fin mening, og de kan sagtens begynde at forstå taktikken i at skulle bygge et ord færdig for også at kunne tage modstanderens bogstaver. Men spillet kan nemt spille både med og uden den regel. Dog tager spillet lidt længere tid, hvis man spiller uden reglen om at tage bogstaver fra modstanderen.

Hvis man ikke kan bruge sine 3 bogstaver, så må man putte dem tilbage i posen og trække nye. Vi har både spillet med en variant hvor man skal bytte alle 3 bogstaver, når man bytter, men også hvor man kun bytter den eller de bogstaver som man ikke kan bruge. Med ældre børn har vi endnu udvidet det til at man bruger sin tur på at bytte bogstaver, men det har vi ikke gjort med de yngste.

Overordnet set er vi vilde med børnealfabetet herhjemme. Moderen fordi der er utrolig meget læring omkring bogstaver, stavning, at tælle og at vente på tur, og ungerne fordi de lige i øjeblikket er total nysgerrige på bogstaver og ord. Det er ikke det spil de eller vi vælger hvis vi skal spille et hurtigt spil med småtrætte børn, men derimod et spil vi vælger, når vi har tid til at hygge lidt mere omkring et spil, og hvor vi voksne kan være med. Og så jeg især brugt spillet i forbindelse med mit arbejde, for at teste det af på ældre børn, og der er det altså helt genialt til at træne bogstavernes navne, lyde - og hvordan man sætter det sammen til ord.

Så en klar anbefaling herfra, hvis man har børn, der er startet i skole eller snart skal starte, og som er begyndt at interessere sig for ord og bogstaver. De anbefaler det fra 5 år, og jeg ville aldrig have købt spillet, hvis jeg kun havde haft min dreng på 3 år, så spillet er udelukkende interessant for ham, fordi han spiller med os, når vi spiller med storebror.

- Nina Bay Jensen

AlgaAnmeldelse af spilCategory_anmeldelse af spil

Smid en kommentar

Alle kommentarer skal godkendes inden de blivet publiceret

Legebyen.dk anbefaler

Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Udsalgspris779,95 kr
På lager
Se varen